مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

غذای مناسب برای سرماخوردگی

غذای مناسب برای سرماخوردگی

سرماخوردگی از جمله بیماری‌های شایعی است که اگرچه در فصول سرد سال متداول‌تر است، اما در هر فصلی از سال می‌توان به آن مبتلا شد. با انجام راهکارهایی ساده از جمله استراحت و مصرف غذاهای مفید، می‌توان از سرماخوردگی رهایی یافت. برای آشنایی با چند غذای مناسب برای سرماخوردگی و چند راهکار ساده برای مقابله با این بیماری، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

۱۳ غذای مفید برای سرماخوردگی

۱۳ غذای مفید برای سرماخوردگی

در زمان سرماخوردگی، مصرف بعضی داروها در کنار بعضی غذاها، به شما کمک می‌کند که سریع‌تر بهبود پیدا کنید و دوره بیماری را راحت‌تر پشت سر بگذارید. در ادامه، چند مورد از بهترین مواد غذایی برای مقابله با سرماخوردگی معرفی شده است:

سوپ مرغ

سال‌هاست که از سوپ مرغ در زمان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی استفاده می‌شود. سوپ مرغ غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است و می‌تواند قوای ازدست‌‌رفته بدن شما را احیا کند. علاوه بر این، سوپ سرشار از مایعات و الکترولیت‌هاست که می‌تواند کم‌آبی ناشی از استفراغ، اسهال، تعریق یا تب را جبران کند. در واقع، سوپ مرغ بهترین غذا برای سرماخوردگی و گلودرد است.

آبگوشت

مانند سوپ مرغ، آبگوشت نیز منبع بسیار خوبی برای جبران مایعات و الکترولیت ازدست‌رفته بدن است. مصرف آبگوشت به‌صورت گرم می‌تواند گرفتگی سینوس‌ها را هم تسکین بخشد. آبگوشت غذایی بسیار خوشمزه و غنی از انواع مواد مغذی است و در دوره سرماخوردگی، فواید زیادی را برای بدن به همراه دارد.

برای آشنایی با خورشت‌های مناسب ایام سرماخوردگی مقاله طرز تهیه انواع خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی را مطالعه کنید.

سیر

سیر 

سیر فواید زیادی برای بدن به همراه دارد و قرن‌هاست که از آن در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که سیر حاوی ترکیبات ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدقارچی است. سیر با تقویت سیستم ایمنی بدن، شدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد و افزودن آن به غذاها، علاوه بر بهبود طعم و مزه آن‌ها، بدن شما را در مبارزه با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا یاری می‌رساند.

چای گرم

چای گرم یکی از انتخاب‌های محبوب و پرکاربرد برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. چای دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی و یک غذای مناسب برای سرفه است. اگر در طول سرماخوردگی به سرفه‌های شدید دچار شدید، مصرف چای گرم همراه با زنجبیل و عسل شدت و میزان سرفه را کاهش می‌دهد.

عسل

عسل از دیگر مواد غذایی مفید برای سلامت کلی بدن است و خواص بی‌شمار آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. عسل دارای خواص ضدباکتریایی است و در درمان سرفه عملکردی عالی ایفا می‌کند. عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، به مقاله‌ای با همین عنوان سر بزنید.

زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل باتوجه‌به اثرات ضدتهوعی که دارد، به‌طور گسترده‌ای در تهیه انواع غذا و داروهای گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر در طول سرماخوردگی از استفراغ رنج می‌برید، می‌توانید از خواص زنجبیل بهره‌مند شوید. علاوه بر این، زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است.

غذاهای تند

مصرف غذاهای تند به دلیل برخورداری از کپسایسین، در دوران سرماخوردگی توصیه می‌شود. خوردن غذاهای تند باعث آبریزش بینی، شکستن مخاط و پاک‌سازی مجرای سینوسی می‌شود. توجه داشته باشید که اگر ناراحتی معده دارید، بااحتیاط باید غذاهای تند را مصرف کنید.

اگر ناراحتی معده دارید و مدام دچار معده‌درد می‎شوید، خواندن مقاله غذاهای مفید برای معده‌ درد، به شما برای رفع این مشکل کمک می‎کند.

موز

موز یک غذای مفید برای سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها است. موز سرشار از مواد مغذی و کربوهیدرات‌های سریع‌الاثر است و پتاسیم موجود در آن می‌تواند به پرکردن ذخایر الکترولیت در بدن شما نیز کمک کند؛ پتاسیم یکی از الکترولیت‌های ضروری موردنیاز بدن است. علاوه بر این، موز بر تسکین اسهال نیز مؤثر است.

جو دوسر

جو دوسر

جو دو سر نیز حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن است و مصرف آن در دوره سرماخوردگی می‌تواند نیروی تحلیل رفته بدن شما را بازیابی کند.

ماست

ماست حاوی پروبیوتیک‌های بسیار مفیدی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. نتایج بعضی از مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک باعث می‌شود که افراد کمتر سرما بخورند و در صورت ابتلا به سرماخوردگی، سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

در مقاله فواید ماست، به‎طور مفصل درباره خواص ماست و بهترین زمان مصرف آن صحبت کردیم.

انواع میوه‌ها

میوه‌ها غنی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و فیبر است که به بهبود سلامت کلی بدن و تقویت سیستم ایمنی آن کمک می‌کنند. مصرف میوه‌ها، به‌ویژه میوه‌های حاوی ویتامین سی با تقویت سیستم ایمنی بدن، روند بهبودی بیماری را تسریع می‌بخشند. می‌توانید مقداری میوه را به جو دوسر یا ماست اضافه کنید و از مزایای بیشتری برای سلامتی بهره‌مند شوید.

سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبزبرگ مانند اسفناج، کاهو و کلم، سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. همچنین، منبع بسیار خوبی از آهن گیاهی، ویتامین ث، ویتامین کا و فولات هستند. ازاین‌رو، عملکردی عالی در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب ایفا می‌کنند و بر مبارزه با التهاب مؤثر هستند. برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات در درمان سرماخوردگی، می‌توانید از آن‌ها در تهیه سوپ استفاده کنید یا آن‌ها را همراه با غذا مصرف کنید.

 ماهی قزل‌آلا و سالمون

ماهی قزل‌آلا و سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا3 هستند که از اثرات ضدالتهابی بسیار قوی برخوردارند و مصرف این ماهی‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند. علاوه بر این، ماهی حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌هایی مثل ویتامین دی است؛ ویتامین دی نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. اگر به دنبال درمان سرماخوردگی با غذا هستید، از مصرف ماهی غفلت نکنید.

نکات غذایی برای بهبود سریع سرماخوردگی

نکات غذایی برای بهبود سریع سرماخوردگی

ممکن است روزی از خواب برخیزید و متوجه شوید که بدنتان تسلیم سرماخوردگی شده است: آب از بینی‌تان سرازیر است، سرفه‌های شدید دارید و گلویتان درد می‌کند؛ چه باید کرد؟ برای خلاصی از این وضعیت، می‌توانید از غذاهایی که در بخش قبلی از آن‌ها نام بردیم و توصیه‌های پزشکتان کمک بگیرید. رعایت نکات زیر هم می‌توانند شما را در بهبود بیماری یاری برساند:

  • در وعده‌های غذایی روزانه‌تان، غذاهای سبک مصرف کنید. سوپ مرغ، یک کاسه آبگوشت و خوراکی از سبزیجات و مرغ، بهترین گزینه‌ها هستند. درصورتی‌که از استفراغ و حالت تهوع رنج می‌برید، طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل گزینه بسیار مناسبی برای شما است. در مقاله طرز تهیه سوپ‌های ماه رمضان، مراحل درست کردن این سوپ خوشمزه را آوردیم.
  • از مصرف غذاهای حاوی روی غافل نشوید. این غذاها به کاهش شدت بیماری و طول دوره نقاهت کمک می‌کنند. بادام هندی و پودر کاکائو، منابع بسیار خوبی از روی هستند.
  • از معجزه لیمو، عسل و زنجبیل غافل نشوید. این معجون، نوعی درمان خانگی برای سرماخوردگی، سرفه و گلودرد است.
  • مصرف میوه‌های غنی از ویتامین ث مرکبات، کیوی و توت‌فرنگی را فراموش نکنید. این میوه‌ها با تقویت سیستم ایمنی بدنتان، روند تسکین بیماری را بهبود می‌بخشند.
  • به‌اندازه کافی استراحت کنید. خواب کافی علاوه بر این‌که برای سلامت جسمی و روانی ما ضروری است، کیفیت خواب بر سیستم ایمنی بدن نیز اثرگذار است.
  • مایعات فراوان بنوشید. مصرف مایعات به دفع ویروس‌ها از بدن شما کمک می‌کنند. علاوه بر این، اگر به اسهال و استفراغ دچار شده باشید، مصرف مایعات کمبود آب ناشی از این شرایط را جبران می‌کند.
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست و کفیر مصرف کنید. این غذاها باعث تسریع روند بهبودی از بیماری در بعضی از بیماران می‌شود.

کلام آخر

استراحت، مصرف مایعات و تغذیه مناسب، از مهم‌ترین اقداماتی است که برای درمان سرماخوردگی مفید است و به شما کمک می‌کند که سریع‌تر از بیماری بهبود پیدا کنید. در مقاله حاضر به معرفی 13 غذای مناسب برای سرماخوردگی پرداختیم و سعی کردیم به این سؤال که «چه غذاهایی برای سرماخوردگی خوب است؟» پاسخ دهیم. شما از چه غذاها و راهکارهایی برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول:

در صورتی‌که در دوره سرماخوردگی حالت تهوع داشتیم، چه بخوریم؟

زنجبیل ماده‌ای مؤثر برای تسکین حالت تهوع است. می‌توانید دمنوش آن را به همراه عسل مصرف کنید یا این‌که با مصرف سوپ هویج و زنجبیل به جنگ حالت تهوع بروید.

آیا لازم است که در دوران سرماخوردگی ویتامین سی بیشتری مصرف کنیم؟

ویتامین سی ترکیبی است که اثربخشی بالایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. بااین‌حال، توصیه می‌شود در دوران سرماخوردگی از انواع سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید و صرفاً خودتان را به مواد غذایی حاوی ویتامین سی محدود نکنید.

آیا مصرف ماست در دوران سرماخوردگی مفید است؟

بله، برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف ماست به‌دلیل برخورداری از خواص پروبیوتیکی، بهبود بیماری سرماخوردگی را در بعضی افراد تسریع می‌بخشد.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید