مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

میوه‌های سرشار از آهن

میوه‌های سرشار از آهن

آهن یکی از مواد معدنی مهمی است که در هر سلول بدن یافت می‌شود. بدن شما در انجام کارکرد حیاتی به این ماده مغذی نیاز دارد. کم‌خونی به دلیل کاهش آهن در هموگلوبین اتفاق می‌افتد و در بین کودکان و خانم‌ها بسیار شایع است.

تحقیقات نشان می‌دهند 60 درصد خانم‌ها خصوصا در سنین باروری از فقر آهن رنج می‌برند. کم‌خونی و فقر آهن دلایل مختلفی دارند. کمبود آهن در مواد غذایی یکی از دلایل اصلی این مشکل می‌باشد.

درست است که انواع گوشت مهمترین منابع آهن هستند، با این حال مقادیر قابل‌توجهی آهن در انواع میوه موجود است که نیاز شما را برآورده می‌کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با میوه‌های مفید برای کم‌خونی بیشتر آشنا کنیم.

میوه‌های آهن‌دار برای کودکان

میوه‌های آهن‌دار برای کودکان

هموگلوبین نوعی پروتئین است که اکسیژن را در خون حمل‌ونقل می‌کند. این سلول از دو بخش گلوبین و هِم تشکیل شده‌است. هِم، آهن موجود در آن است و در ذخیره‌سازی آهن در عضلات بدن نقش اساسی دارد.

کمبود اکسیژن شما را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. مقدار کافی از آهن باعث آرام‌سازی  سیستم ایمنی شده و سطح انرژی بدن را بالا می‌برد. مقدار کافی آهن برای کودکان و خانم‌ها ضروری است.

سطح پایین آهن در دوران بارداری خطر سقط جنین و تولد نوزاد نارس را افزایش می‌دهد. این ماده معدنی در سالهای اولیه زندگی برای رشد و نمو لازم است. فقر آهن در رشد سلول‌های مغزی موثر است و کودکان را در معرض مشکلات جدی قرار می‌دهد.

مقدار آهن مورد نیاز کودکان در سنین مختلف با هم فرق دارد، اما به طور متوسط کودکان به 8 تا 10 میلی‌گرم آهن در طول روز نیاز دارند. مواد غذایی مثل گوشت قرمز، غذاهای دریایی و مرغ جذب آهن بالاتری دارند و برای کودکان بهترین انتخاب هستند.

میوه‌ها و سبزیجات جذب آهن کمتری دارند. خوبی منابع گیاهی این است که در کنار آهن، سرشار از ویتامین سی هستند. خوردن میوه در کنار رژیم غذایی سرشار از گوشت کمک زیادی می‌کند.

ویتامین سی سطح جذب آهن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. از مصرف سبزیجاتی مثل فلفل دلمه، اسفناج، کلم و حبوباتی مثل عدس و لوبیا غافل نشوید. این سبزیجات سرشار از آهن و ویتامین سی هستند و جذب آهن را افزایش می‌دهند.

خوردن میوه‌هایی از خانواده مرکبات، مثل لیمو، پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و نارنج ویتامین سی لازم برای جذب آهن را تامین می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این میوه‌ها باعث افزایش جذب آهن در بدن کودکان می‌شود.

برای آشنایی با غذاهای سرشار از آهن برای کودکان، حتما سری به مقاله غذاهای خون‌ساز برای کودکان بزنید.

میوه‌های آهن‌دار در بارداری

میوه‌های آهن‌دار در بارداری

بدن خانم‌ها در دوران بارداری به آهن بیشتری احتیاج دارد. جالب است بدانید که در دوران بارداری مقدار خون افزایش می‌یابد و این مقدار تا 50 درصد بیشتر می‌شود. بدن برای تولید هموگلوبین اضافی به آهن بیشتری هم نیاز دارد.

در سه ماهه دوم و سوم بارداری برای جنین در حال رشد و خون موجود در بندناف و جفت، نیاز خانم‌ها به آهن زیاد می‌شود. به همین دلیل کم‌خونی در این دوران بسیار شایع است. این کم‌خونی عوارض جدی برای مادر و جنین خواهد داشت.

به طور میانگین یک خانم باردار به 27 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارد. علاوه بر منابع حیوانی مثل انواع گوشت، باید مصرف میوه و سبزیجات آهن‌دار را هم در این دوران افزایش دهید.

خرما میوه درخت نخل بوده و منبع غنی از آهن، پتاسیم، کلسیم، ویتامین آ و منیزیم است. مصرف خرما در دوران بارداری باعث بالا رفتن سطح انرژی و رفع مشکلات گوارشی در این دوران می‌شود.

آلو سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان مفید برای دوران بارداری شما است. آب آلو نوشیدنی سرشار از آهن بوده و یک درمان خانگی مفید برای مشکلات یبوست در بارداری است. مصرف آلو در بارداری باعث تقویت بینایی شده و سطح قند خون را کنترل می‌کند.

انواع توت مثل توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری، شاه‌توت و کرن‌بری مغذی‌ترین میوه‌ها هستند. میوه‌های قرمز رنگ، آهن فراوانی دارند و به میوه‌های خون‌ساز معروف هستند. توت‌ها ویتامین ای، ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند و به رشد جنین کمک می‌کنند.

آووکادو سرشار از آهن، فیبر و چربی سالم بوده و برای دوران بارداری بسیار مناسب است. این میوه گرمسیری 4 درصد آهن دارد و غنی از فولیک اسید است. فولیک اسید به تشکیل لوله‌های عصبی جنین در دوران بارداری کمک می‌کند.

انجیر سیاه میوه مفید و خون‌ساز برای دوران بارداری است. مصرف آن یبوست را رفع می‌کند. این میوه به به رفع کم‌خونی بعد از عمل جراحی کمک می‌کند. برای تنظیم قند و فشار خون در دوران بارداری انجیر بخورید.

انبه هم سرشار از آهن، ویتامین آ، ویتامین سی، سلنیوم، فولیک اسید و روی است. انبه میوه مغذی است که در دوران بارداری به کاهش کلسترول بد خون و کنترل قند کمک می‌کند. افزایش اسید معده یکی دیگر از مشکلات شایع در دوران بارداری است که با مصرف انبه بهبود می‌یابد.

انار میوه قرمز رنگ و خون‌ساز بوده و برای خانم‌های باردار مفید است. میزان آهن موجود در انار زیاد است، بنابراین به تولید گلبول قرمز کمک می‌کند و برای بهبود کم‌خونی توصیه می‌شود. مصرف انار کارکرد کلیه‌ها را بهتر می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد.

هلو یکی از میوه‌های مفید برای افراد کم‌خون می‌باشد. این میوه علاوه بر آهن، ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین آ، بتاکاروتن و فولات دارد. مصرف هلو از گرفتگی عضلات و خستگی در دوران بارداری پیشگیری می‌کند. هلو آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و به هضم غذا کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با نشانه‌های کم‌خونی در دوران حساس بارداری، مقاله علایم کم‌خونی در بارداری را بخوانید. ‌‎

میوه‌های فاقد آهن

میوه‌های فاقد آهن

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سبزیجات و میوه‌ها در مقایسه با گوشت آهن کمتری دارند و کمتر جذب بدن می‌شوند. برای اینکه یک صبحانه غنی از آهن داشته باشید، لازم است خوراکی‌های مانع جذب آهن را هم به‌خوبی بشناسید.

رنگ‌پریدگی، خستگی و بی‌حالی از مهمترین نشانه‌های کم‌خونی هستند. تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از آن دارد. برای اینکه از اسفناج آهن بیشتری دریافت کنیم، باید در کنار آن مرکباتی مثل لیمو ترش را مصرف کنیم.

چای و قهوه، جذب آهن را به شدت کاهش می‌دهند، به‌همین دلیل توصیه می‌شود در کنار غذاهای گوشتی یا میوه‌های آهن‌دار آنها را مصرف نکنید. در برخی تحقیقات مشخص شده که مصرف لبنیات مثل شیر و ماست در جذب آهن موثر هستند.

کلسیم موجود در لبنیات می‌تواند جذب آهن را تا حدودی کاهش دهد. البته این مقدار ناچیز است و برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر شما کم‌خونی شدید دارید، لبنیات و منابع سرشار از آهن را با فاصله از هم مصرف کنید.

برخی سبزیجات حاوی اگزالات مثل چغندر و ریواس می‌توانند جذب آهن موجود در غذا را کاهش دهند. مصرف ویتامین سی، اثر اگزالات را خنثی می‌کند و تاثیر مستقیمی بر افزایش جذب آهن خواهد داشت.

افرادی که از کم‌خونی شدید رنج می‌برند، نباید به مصرف غذا برای تامین نیازشان اکتفا کنند. کم‌خونی شدید مشکلات جدی به‌دنبال دارد و تنها راه درمان آن، مراجعه به‌موقع به پزشک است.

مصرف خودسرانه مکمل آهن عوارض دارد و نباید بدون نسخه پزشک استفاده شود. شما می‌توانید با انجام آزمایشات مداوم، مقدار آهن موجود در خون را بررسی کرده و خطر این بیماری را از خود دور نگه دارید.

برای آشنایی بیشتر با مواد مغذی موجود در میوه‌ها، مقاله بهترین میوه برای سلامتی را از دست ندهید.

کلام آخر

کم‌خونی و فقر آهن یکی از مشکلات شایع در بین خانم‌ها و کودکان است. تغذیه نقش کلیدی در درمان و پیشگیری از این بیماری دارد. مصرف به اندازه انواع گوشت به تامین نیاز شما کمک می‌کند، اما در کنار آن میوه و سبزیجات کافی را بگنجانید.

ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با غنی‌ترین میوه‌های آهن‌دار آشنا کنیم. با این حال، توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید.

سوالات متداول:

برای افزایش جذب آهن چی بخوریم؟

منابع سرشار از ویتامین سی مثل سبزیجات و میوه‌ها به جذب آهن کمک می‌کنند. فلفل دلمه، انواع کلم، اسفناج و مرکبات ویتامین سی بالایی دارند.

میوه‌های مفید برای کم‌خونی کدامند؟

انار، انبه، آلو سیاه، انجیر، انواع توت، آووکادو، هلو و خرما سرشار از آهن هستند و برای بیماران مبتلا به کم‌خونی مفید به‌نظر می‌رسند.

کدام میوه‌ها جذب آهن را کاهش می‌دهند؟

میوه‌ها و سبزیجات حاوی اگزالات مثل ریواس و چغندر جذب آهن را کمتر می‌کنند.

 

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید