مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

سس سالاد برای گیاه‌خواران

سس سالاد برای گیاه‌خواران

این روزها انواع رژیم‌های غذایی بر اساس ذائقه، سلیقه و سبک زندگی در دنیا مرسوم است. رژیم گیاه‌خواری هم طرفدران زیادی دارد. این افراد به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند فقط از محصولات گیاهی در تغذیه روزانه خود استفاده کنند.

رژیم گیاه‌خواری هم انواع مختلفی دارد. برخی از افراد گیاه‌خوار فرآورده‌ها و محصولات دامی مثل لبنیات یا تخم‌مرغ را کاملا حذف می‌کنند. به‌نظر می‌رسد انتخاب این افراد محدود باشد، اما به لطف پیشرفت صنعت غذایی، تنوع وسیعی در جایگزین کردن محصولات لبنی و دامی به‌وجود آمده ‌است.

سس یکی از مهمترین چاشنی‌ها برای مزه‌دار کردن سالاد، پاستا و انواع ساندویچ است. افراد گیاه‌خوار چه جایگزینی برای سس‌های لبنی دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع سس‌های گیاهی آشنا کنیم.

سس سالاد خام گیاه‌خواری

سس سالاد خام گیاه‌خواری

شما می‌توانید با کمی خلاقیت، سس‌های متنوعی برای رژیم غذایی گیاه‌خواری تهیه کنید. سس‌های گیاهی معمولا کالری کمتری دارند و بسیار سالم هستند. سالاد فصل، سالاد سزار و یک بشقاب پاستای گیاهی را با روش‌های زیر مزه‌دار کنید و در کنار خانواده از آنها لذت ببرید.

پیش از اینکه شما را با انواع سس‌های گیاهی آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله طرز تهیه سس مایونز بزنید. مایونز طرفداران زیادی دارد و برخی نوع خانگی آن را بیشتر می‌پسندند.

در تهیه سس‌های گیاهی بهتر است از روغن‌های باکیفیت مثل روغن زیتون، روغن کنجد، روغن هسته انگور یا روغن آفتابگردان استفاده کنید. روغن زیتون سرشار از چربی سالم است و کلسترول بد خون را بالا نمی‌برد.

طرز تهیه سس سالاد ساده

یک شام ساده می‌تواند یک ظرف سالاد سبزیجات باشد که با یک سس خوشمزه کامل می‌شود. اگر وقت کمی دارید، بهتر است ساده‌ترین سس گیاهی را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه سس ساده:

  • روغن آفتابگردان: 2 قاشق غذاخوری
  • آب‌لیموی تازه: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق مرباخوری
  • نمک و ادویه: به مقدار دلخواه

مواد اولیه این سس در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود. شما می‌توانید انواع روغن‌های گیاهی را در تهیه این سس استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما، روغن آفتابگردان تبرک است.

از مقداری پودر سیر، ادویه پاپریکا یا آویشن به همراه کمی نمک برای طعم‌دار کردن سس استفاده کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و آن را به همراه سالاد میل کنید.

طرز تهیه سس پرتقال

طرز تهیه سس پرتقال

در تهیه انواع سس‌های گیاهی، شما می‌توانید از آب‌میوه‌ها استفاده کنید. پرتقال طعم ملس و دلپذیری به سالاد شما می‌دهد و سرشار از ویتامین سی است. آب نارنج، لیمو سنگی، نارنگی و گریپ‌فروت هم برای تهیه این سس مناسب هستند.

مواد لازم:

  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو: 1 قاشق مرباخوری
  • آب پرتقال: 1 قاشق غذاخوری
  • شیر بادام: 2 قاشق مرباخوری
  • نمک و ادویه: به مقدار دلخواه

ابتدا شیر بادام را کم کم به روغن اضافه کنید تا کاملا یکدست شوند، سپس آب‌لیمو و پرتقال را به آنها اضافه کنید. ادویه پیشنهادی ما برای تهیه این سس، مقداری آویشن، پودر سیر و پودر  پیاز است. شما می‌توانید طبق سلیقه، ادویه دلخواه‌تان را استفاده کنید.

برای آشنایی با رژیم‌های غذایی سالم و کم‌کالری، مقاله تغذیه سالم برای لاغری را از دست ندهید.

طرز تهیه سس گیاهی بادام‌زمینی

بادام‌زمینی یک انتخاب عالی برای افراد گیاه‌خوار است، زیرا پروتئین بالایی دارد و جایگزین خوبی برای پروتئین‌های حیوانی است. کره بادام‌زمینی را برای تهیه انواع سس، سالاد و دسر استفاده کنید. در رژیم غذایی ورزشکاران و گیاه‌خواران، کره بادام‌زمینی با کمی عسل می‌تواند یک صبحانه کامل و مقوی باشد.

مواد لازم:

  • کره بادام زمینی: 1 قاشق مرباخوری
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • سس سویا: نصف قاشق چای‌خوری
  • جعفری خردشده: به مقدار دلخواه

کره بادام زمینی را می‌توانید به‌راحتی در خانه تهیه کنید. دانه‌های بادام‌زمینی را داخل آسیاب بریزید و مدت زیادی مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به‌دست آید. شما می‌توانید این کره گیاهی را به‌صورت آماده هم خریداری کنید.

سس سویا چاشنی سالم برای غذاهای شرق آسیا است. شما می‌توانید این سس رقیق را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. بهترین جایگزین برای نمک خوراکی است و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

راحت‌ترین راه برای درست کردن سس، این است که همه مواد را داخل یک شیشه کوچک بریزید. درب آن را محکم ببندید و 2 دقیقه آن را تکان دهید تا یک سس یکدست داشته باشید. باقیمانده سس را به مدت دو روز می‌توانید در یخچال نگه دارید.

حتما برای شما جالب خواهد بود تا با تغذیه سرشار از پروتئین آشنا شوید، پس مقاله غذاهای پروتئین‌دار کدامند؟ را از دست ندهید.

سس سالاد بدون مایونز

سس سالاد بدون مایونز

برای مزه‌دار کردن سالاد، اولین چیزی که به ذهن افراد می‌رسد، سس مایونز است. مایونز بسیار خوش‌طعم است، حاوی پروتئین است و سالاد را نرم و لطیف می‌کند. این واقعیت هم وجود دارد که این سس، کالری نسبتا بالایی دارد.

به‌طور مثال، اگر در طول ماه یک مرتبه سالاد اولویه می‌خورید، بی‌شک سس مایونز تبرک انتخاب خوشمزه‌ای است. با این حال، توصیه متخصصان تغذیه این است که سالاد روزانه خود را بدون مایونز و با سس‌های گیاهی طعم‌دار کنید.

سس سیر

یکی از سس‌های پیشنهادی ما که می‌تواند جایگزین خوبی برای افراد گیاه‌خوار باشد، سس خوش‌عطر سیر است. طب سنتی به استفاده از سیر تاکید دارد، پس شما می‌توانید دو حبه سیر را کاملا له کنید و با آن یک سس بی‌نظیر درست کنید.

سیرهای له شده را با دو قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه، یک قاشق غذاخوری شوید خشک و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. به شما قول می‌دهیم که بعد از یک مرتبه استفاده از این سس، عاشق عطر و طعم آن می‌شوید.

سس سیر را در تهیه پاستا هم می‌توانید استفاده کنید. این سس را به مقدار بیشتر درست کنید و آن را با پیتزا میل کنید. سس سیر کاربرد زیادی برای شما خواهد داشت.

سس پستو

سس پستو

یکی از معروف‌ترین سس‌ها در سراسر دنیا سس خوشرنگ پستو است. این سس در تهیه سالاد، پاستا، ماکارونی، ساندویچ و غذاهای ایتالیایی کاربرد زیادی دارد.

این سس یک غذای کامل به‌حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم آن را به مقدار زیاد درست کنید و در فریزر نگه دارید. در طول هفته می‌توانید غذاهای متنوعی را به کمک این سس درست کنید.

مواد لازم:

  • بادام‌هندی: 50 گرم
  • گردو: 50 گرم
  • سیر: 3 حبه
  • روغن زیتون: 1 پیمانه
  • برگ ریحان: 500 گرم
  • آب‌لیموی تازه: 1 قاشق مرباخوری
  • پنیر پارمزان: 150 گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

ابتدا برگ‌های ریحان را بشویید و آنها را از ساقه‌ها جدا کنید. تمام مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و حدود 3 دقیقه آنها را کاملا ترکیب کنید. در پایان پنیر پارمزان را هم اضافه کنید.

در تهیه این سس، می‌توانید به‌جای بادام هندی از بادام زمینی یا فندق استفاده کنید. این سس پروتئین و فیبر بالا و در رژیم غذایی گیاه‌خواری و سالم کاربرد زیادی دارد.

سالاد سبزیجات را با یک قاشق غذاخوری سس پستو خوشمزه‌تر کنید. سس پستو را بر روی خمیر پیتزا بگذارید و آن را 20 دقیقه در فر بپزید. شما همچنین می‌توانید پاستا پخته‌شده را با مقداری سس پستو مخلوط کنید و یک غذای کامل داشته باشید.

بد نیست سری به مقاله غذاهای فیبردار کدامند؟ بزنید و آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سالاد سس مایونز گیاهی

اگر هیچ سسی برای شما مایونز نمی‌شود، اما گیاه‌خوار هستید و نمی‌توانید مایونز آماده بخورید، نگران نباشید. ما به شما یک سس خانگی برای سالاد آموزش می‌دهیم که طعم آن درست مثل مایونز است.

طرز تهیه سس مایونز وگان یا گیاهی سخت نیست، شما به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم:

  • روغن زیتون: 2 فنجان
  • شیر سویا: نصف فنجان
  • آب‌لیموی تازه: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک، آویشن و فلفل: به مقدار دلخواه

شیر سویا و آبلیمو را به کمک یک همزن دستی به‌خوبی با هم ترکیب کنید، سپس روغن را کم کم به آنها اضافه کنید. در پایان نمک، فلفل و آویشن را به مایونز خود استفاده کنید.

یک ظرف سالاد فصل را بدون هیچ‌گونه نگرانی می‌توانید با مایونز گیاهی نوش‌جان کنید و نگران اضافه وزن نباشید. البته در مصرف مایونز گیاهی هم نباید زیاده‌روی کنید.

سس سالاد سزار با ارده

سس سالاد سزار با ارده

حتما شما هم با ما موافق هستید که سالاد سزار یکی از خوشمزه‌ترین‌ سالادها است، خبر خوب این است که بسیار سالم و کم‌کالری است. این سالاد غذای سالمی برای افراد ورزشکار و سالم‌خور به‌حساب می‌آید.

احتمالا آخرین‌باری که یک سالاد سزار خوشمزه خوردید، رمز آن را در داشتن یک سس کم‌نظیر می‌دانید. در اینجا شما را با یک سس لذیذ آشنا می‌کنیم که می‌توانید آن را در کنار انواع سالادها و ساندویچ‌ها استفاده کنید.

مواد لازم:

  • ارده: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: نصف فنجان
  • سس خردل: 2 قاشق غذاخوری
  • سیر: 3 حبه
  • آب‌لیموی تازه: 1 قاشق غذاخوری

در دستور اصلی سس سالاد سزار معمولا مقدار کمی مایونز هم وجود دارد. اگر گیاه‌خوار نیستید، می‌توانید به مواد بالا 2 قاشق غذاخوری مایونز هم اضافه کنید. بدون مایونز هم این سس طعم بی‌نظیری دارد و مطمئن باشید سالاد شما را کامل می‌کند.

تمام مواد را داخل مخلوط‌کن ترکیب کنید. سس ارده را می‌توانید داخل یک ظرف درب‌دار به مدت 3 روز در یخچال نگه‌دارید و با سالادهای مختلف نوش‌جان کنید.

کلام آخر

رژیم‌های غذایی مختلفی در دنیا وجود دارند و در سال‌های اخیر، رژیم گیاه‌خواری طرفداران زیادی پیدا کرده ‌است. در گیاه‌خواری نیز تنوع وجود دارد. برخی از افراد گیاه‌خوار هرگونه محصول لبنی و دامی را حذف می‌کنند.

مایونز و بیشتر سس‌ها از محصولات لبنی مثل شیر و تخم‌مرغ درست می‌شوند. ما در این مقاله انواع سس‌های گیاهی را به شما معرفی کردیم که کالری کمی دارند و بسیار سالم هستند. تنها کافی است ابتکار عمل را به‌دست بگیرید، شما هم می‌توانید سس‌های جدیدی درست کنید و به ما معرفی کنید.

سوالات متداول:

سس گیاهی پستو را چطور مصرف کنیم؟

سس پستو را می‌توانید به مدت چند روز در یخچال و بیش از چند روز در فریزر نگه‌دارید. پستو را می‌توانید با سالاد، ساندویچ، پیتزا و انواع پاستا استفاده کنید.

چه سس‌هایی را می‌توان جایگزین مایونز کرد؟

سس ساده روغن زیتون و آبلیمو، سس پستو، سس پرتقال، سس سیر، سس ارده، سس بادام‌زمینی و مایونز گیاهی.

سس مایونز را می‌توانیم بدون تخم‌مرغ درست کنیم؟

بله. شما می‌توانید با مقداری روغن زیتون، شیر سویا، آبلیمو، نمک و فلفل یک مایونز ساده و گیاهی درست کنید.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید