مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

فواید بادام

فواید بادام

بادام نوعی میوه است و درخت آن بومی مناطق خاورمیانه و جنوب آسیا می‌باشد. درخت بادام در مناطقی مثل عربستان، لبنان، ترکیه، سوریه، اردن و ایران یافت می‌شود. بادام، طعمی شیرین تا تلخ دارد و انواع مختلف آن همگی پرفایده هستند.

بادام را به روش‌های مختلفی مصرف می‌کنند. شیر بادام یک غذای کامل و مغذی به حساب می‌آید. تقریبا 49 درصد دانه بادام، از روغن تشکیل شده ‌است و برای سلامت پوست و مو کاربرد دارد.

مغز بادام یک میان‌وعده مغذی و سرشار از پروتئین است که به کاهش وزن، تقویت عضلات در بدنسازی و بهبود سیستم گوارشی کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا خواص شگفت‌انگیز بادام را با هم بررسی کنیم.

فواید بادام تازه

فواید بادام تازه

بادام درختی شیرین، مصرف خوراکی دارد و آن را به‌صورت خام یا تفت داده استفاده می‌کنند. بادام تازه و خام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است. این آجیل، منبع سرشار از ویتامین ای، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم است.

بادام درختی همچنین دارای ترکیبات سلنیوم، روی، مس و نیاسین می‌باشد. بادام درختی خام سالم‌ترین میان‌وعده برای شما خواهد بود. مصرف مداوم آن به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند و چربی خون را به‌طور قابل توجهی کنترل می‌کند.

جالب است بدانید که مصرف بادام خام از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. بادام سرشار از چربی‌های اشباع، پتاسیم و پروتئین است که سلامت قلب را حفظ می‌کند. ویتامین ای موجود در بادام نوعی آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود که خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

منیزیم موجود در این آجیل، خطر حمله قلبی را دور می‌کند. بادام سرشار از اسید فولیک بوده و در پیشگیری از گرفتگی عروق قلبی موثر است. فلانوئید و ویتامین ای موجود در بادام آسیب دیواره رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف ویتامین دی همچنین به سلامت و استحکام عضلات و استخوان‌ه‍ا کمک می‌کند و خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. در همین زمینه حتما مقاله غنی‌ترین منابع ویتامین دی را بخوانید.

فواید بادام تلخ

فواید بادام تلخ

بادام تلخ از لحاظ ظاهری تفاوتی با بادام شیرین ندارد، اما مزه آن کمی تلخ است و فواید فراوانی دارد. بادام تلخ را نباید زیاد بخورید، زیرا حاوی ماده‌ای به‌نام هیدروسیانیک است که در بدن می‌تواند به سیانید تبدیل شده و باعث مسمومیت فرد شود.

از بادام تلخ برای روغن‌گیری استفاده می‌شود. جالب است بدانید که خوردن 50 عدد بادام تلخ می‌تواند منجر به مرگ شود. در طب سنتی از روغن بادام تلخ برای پاکسازی سموم بدن استفاده می‌شود.

شما می‌توانید بادام تلخ را به مقدار بسیار کم بخورید، اما مصرف زیاد آن عوارض جدی به‌دنبال دارد. در طب سنتی از پودر بادام تلخ برای درمان سردرد استفاده می‌شود. پودر بادام تلخ را به‌همراه کمی سرکه به‌صورت خمیر درآورید و پیشانی و شقیقه‌ها را با آن ماساژ دهید.

از فواید بادام درختی برای مو باید گفت که روغن آن را می‌توانید استفاده کنید. روغن بادام تلخ برای تقویت و رشد موها فایده دارد. ماسک مو بادام تلخ را قبل از حمام بر روی سر بگذارید و 10 دقیقه بعد آن را بشویید. این ماسک موهای شما را نرم و خوش‌حالت کرده و از ریزش مو پیشگیری می‌کند.

برای داشتن پوستی شاداب و درخشان می‌توانید از ماسک صورت بادام تلخ استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ را با یک قاشق عسل ترکیب کنید و به مدت 10 دقیقه بر روی پوست صورت قرار دهید. این ماسک باعث از بین بردن پوسته‌های مرده می‌شود و پوست شما را شفاف می‌کند.

ماسک روغن بادام تلخ و شیر به نرمی و لطافت پوست شما کمک می‌کند. یک قاشق روغن بادام را با نصف قاشق شیر و آبلیموی تازه ترکیب کنید. این ماسک را 10 دقیقه روی صورت بگذارید، نتیجه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در بسیاری از محصولات مراقبت پوست و مو از روغن بادام تلخ استفاده می‌شود. برای داشتن پوست و مو سالم، از خوردن انواع آجیل و مغزهای خوراکی غافل نشوید. شما می‌توانید به مقاله خواص آجیل برای پوست سر بزنید.

فواید بادام کوهی

فواید بادام کوهی

بادام انواع مختلفی دارد و بادام کوهی یا آخورک یکی از انواع آن است که در منطقه استان فارس یافت می‌شود. این بادام آجیل بسیار معروفی است و ارزش غذایی بالایی دارد. بادام کوهی غنی از پروتئین، ویتامین ای، فیبر، انواع ویتامین ب، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن می‌باشد.

بادام کوهی طبیعی طعم تلخی دارد اما آن را فرآوری می‌کنند و به‌صورت شیرین در انواع آجیل استفاده می‌شود. بادام تلخ کوهی بیشتر مصارف دارویی دارد و در طب سنتی، مصرف آن سفارش می‌شود.

مغز بادام کوهی شیرین طبع معتدلی دارد و در طب سنتی از آن برای بهبود زخم‌ها، اسهال و مشکلات مثانه استفاده می‌شود. بادام کوهی برای تنگی نفس و خارج کردن خلط سینه مفید است. بسیاری از پزشکان طب سنتی آن را برای تقویت قوای جنسی آقایان توصیه می‌کنند.

بادام کوهی بوداده، تقویت‌کننده معده و مسکن درد است. پوسته قهوه‌ای رنگ بادام کوهی را به‌صورت دمنوش استفاده می‌کنند، زیرا برای از بین بردن باکتری‌های دستگاه گوارش مفید به‌نظر می‌رسد.

بادام کوهی به دلیل داشتن کلسیم در تقویت استخوان‌ها، رشد موها و ناخن‌ها موثر است. مصرف مقداری بادام کوهی تلخ با عسل به پاکسازی کبد و طحال کمک می‌کند. برخی افراد با استفاده از پودر بادام کوهی و کمی روغن بادام تلخ، ضماد و مرهمی برای درد مفاصل درست می‌کنند.

مصرف بیش از حد بادام کوهی برای افرادی که اضافه وزن دارند، خطرناک است. بادام کوهی حاوی چربی‌های اشباع است و شما را در معرض چاقی قرار می‌دهد.

بر اساس طب سنتی، افرادی که وزن زیادی دارند و بیشتر اوقات دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند، مزاج سردی دارد. به این افراد توصیه می‌شود برای تعادل طبع خود سری به مقاله غذاهای طبع گرم بزنند.

فواید بادام درختی برای بدنسازی

فواید بادام درختی برای بدنسازی

افراد ورزشکار و بدنساز معمولا به‌دنبال منابع تغذیه‌ای باکیفیت برای ساختن توده عضلانی خود هستند. بادام درختی یکی از مفیدترین منابع پروتئینی است و حاوی چربی سالم می‌باشد. پروتئین برای تقویت عضلات نقش اساسی دارد.

پروتئین‌ها عناصری هستند که در ساخت عضلات، پوست و غضروف موثر هستند. مصرف پروتئین همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد و سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.

خبر خوب این است که افراد گیاهخوار می‌توانند روی بادام درختی به‌عنوان منبع پروتئنی سالم حساب کنند. تقریبا 2 قاشق غذاخوری بادام درختی حاوی 6 گرم پروتئین است و یک میان‌وعده سالم برای بعد از ورزش خواهد بود.

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین ای موجود در بادام درختی عملکرد آنزیم‌های بدن را بهتر می‌کند. استفاده از بادام در کنار میوه به تنظیم قند خون ورزشکارها کمک می‌کند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود آن را در نوشیدنی‌های سالم استفاده کنید یا همراه با میوه، 7 عدد بادام بخورید.

پتاسیم موجود در بادام درختی به تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک کمک می‌کند. تنظیم فشار خون در افراد ورزشکار اهمیت ویژه‌ای دارد. با مصرف بادام می‌توانید کم‌خونی، استرس و اضطراب را کمتر کنید.

مصرف بادام نه‌تنها باعث عضله‌سازی می‌شود، بلکه سوخت‌وساز بدن شما را حین ورزش بالا می‌برد. توجه کنید که ورزش کردن با معده خالی ایده جالبی نیست و مصرف بادام قبل از ورزش به تامین نیاز شما در طول ورزش کمک می‌کند.

انواع بادام مثل بادام درختی، بادام زمینی و بادام هندی سرشار از فیبر و پروتئین هستند و برای ورزشکاران فایده دارند. یکی از مهمترین فواید بادام زمینی پیشگیری از مشکلات گوارشی و بهبود یبوست است. بادام زمینی فیبر و چربی سالم بالایی دارد.

مصرف انواع بادام، اگزالات اضافی بدن را دفع می‌کند و خطر سنگ کلیه و مشکلات مجاری ادراری را از شما دور می‌کند. خوردن بادام شما را به مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و در رژیم کاهش وزن بسیار موثر خواهد بود.

رابطه بین لاغری و ورزش کردن نیاز به بررسی وضعیت جسمانی افراد دارد. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله بعد از ورزش چه بخوریم تا چاق نشویم؟ را بخوانید.

کلام آخر

بادام یکی از مفیدترین آجیل‌ها است و انواع مختلفی دارد. بادام درختی منبع غنی از پروتئین، فیبر، چربی سالم، کلسیم، آهن و فولیک اسید می‌باشد. مصرف بادام به‌طور مرتب خطر بیماری‌های قلبی و گوارشی را کاهش می‌دهد و به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند.

پروتئین موجود در بادام باعث تقویت عضلات و استحکام استخوان‌ها می‌شود و یک میان‌وعده سالم و مقوی برای افراد ورزشکار به‌حساب می‌آید. در این مقاله سعی داشتیم تمام خواص بادام را با شما در میان بگذاریم.

سوالات متداول:

بادام تلخ خوراکی است؟

بادام تلخ را نباید زیاد بخورید، زیرا حاوی ماده‌ای به‌نام هیدروسیانیک است که در بدن می‌تواند به سیانید تبدیل شده و باعث مسمومیت فرد شود. مصرف مقدار کمی از آن فوایدی دارد.

مصرف بادام باعث چاقی می‌شود؟

خیر. بادام سرشار از فیبر و پروتئین است و مصرف آن باعث سیری طولانی مدت شده و به لاغری کمک می‌کند. با این حال، مصرف زیاد آن به‌دلیل داشتن چربی اشباع برای افراد چاق توصیه نمی‌شود.

بادام درختی چقدر پروتئین دارد؟

2 قاشق غذاخوری بادام درختی حاوی 6 گرم پروتئین است و یک میان‌وعده سالم برای بعد از ورزش خواهد بود.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید