مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

بهترین مواد غذایی برای قطع ریزش مو

بهترین مواد غذایی برای قطع ریزش مو

عوامل بسیار زیادی باعث ریزش مو می‌شوند، از جمله: کمبود مواد معدنی، مصرف بعضی داروها، استرس، رژیم غذایی، آلودگی هوا، بیماری و ژنتیک. علاوه بر این‌ها در طی روز با انجام برخی امور ریزش مو شدید‌تر و میزان آسیب واردشده به ساختار مو بیشتر می‌شود. تغذیه نامناسب، فعالیت در محیط‌های آلوده، رعایت‌نکردن بهداشت پوست و مو، ریزش مو را افزایش می‌دهد.

از آن‌جایی‌که تغذیه تأثیر به‌سزایی در ریزش مو دارد، با مصرف بعضی از غذاها، تا حد بسیار زیادی می‌توانید این پدیده ناخوشایند را برطرف کنید. اگر دوست دارید با نکات تغذیه‌ای برای رفع ریزش مو آشنا شوید، در مقاله حاضر درباره بهترین مواد غذایی برای قطع ریزش مو صحبت کرده‌ایم. درصورتی‌که به سلامت موهایتان اهمیت می‌دهید، همراه ما باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

پیروی از یک برنامه غذایی سالم و مصرف مواد مغذی، تأثیر به‌سزایی بر کنترل ریزش مو و بهبود سلامت پوست و مو دارد. اگر در برنامه غذایی خود به‌اندازه کافی میوه و سبزی بخورید، ریزش مو تا حدی کنترل خواهد شد. همچنین، بعضی ویتامین‌ها برای داشتن مویی سالم اثربخش هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها و غذاهایی که مملو از این ترکیبات هستند، خواهیم پرداخت.

ابتدا بهتر است برای رفع ریزش مو با پزشک مشورت کنید تا علت ریزش مویتان مشخص شود. درصورتی‌که ریزش مو به دلیل کمبود ترکیبات زیر در بدن باشد، می‌توانید در کنار عمل به توصیه‌های پزشکتان، از مواد غذایی که غنی از ویتامین‌ها و ترکیبات مورد نیاز هستند هم استفاده کنید.

آهن

این ماده معدنی برای داشتن بدن و مویی سالم ضروری است. کمبود آهن منجر به کم‌خونی می‌شود و در نتیجه، ریزش مو را به همراه دارد. فقر آهن مانع از رسیدن مواد مغذی به فولیکول مو می‌شود و در نهایت پدیده ریزش مو آغاز می‌شود یا افزایش پیدا می‌کند. آهن مورد نیاز بدن می‌تواند از منابع گیاهی و حیوانی تأمین شود. با مصرف غذاهایی که در زیر ارائه شده‌اند، می‌توانید کمبود آهن مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید:

  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • ماهی
  • پسته
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • کلم
  • عدس
  • جگر

پروتئین

پروتئین

یکی از ساختار اصلی تشکیل‌دهنده مو، پروتئینی به نام کراتین است. برای داشتن موی محکم و سالم مصرف پروتئین ضروری است. مواد غذایی که غنی از پروتئین هستند و مصرف آن‌ها برای قطع ریزش مو توصیه می‌شود، عبارت‌اند از:

  • گوشت کم‌چرب
  • مرغ
  • بوقلمون
  • غذاهای دریایی
  • لبنیات
  • لوبیا
  • تخم‌مرغ
  • مکمل‌های پروتئینی
  • نان کامل
  • کره بادام‌زمینی
  • رنج قهوه‌ای
  • عدس
  • کینوآ
  • آجیل
  • کلم بروکلی

در ادامه می‌توانید به مقاله غذاهای پروتئین‌دار کدامند، سر بزنید و برای جلوگیری از ریزش مو، از این غذاها درست کنید.

مکمل‌های دارویی

مصرف برخی از مکمل‌ها به کنترل ریزش مو و تقویت مو سر می‌کند، اما نباید بدون تجویز پزشک از آن‌ها استفاده کنید یا در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید. از جمله مکمل‌های مؤثر بر رفع ریزش مو عبارت‌اند از:

  • بیوتین
  • آهن
  • ویتامین ث
  • ساوپالمتو
  • اینوزیتول

امگا ۳

امگا ۳

امگا 3 یکی از اسید‌های چرب ضروری بدن است که خود بدن قابلیت ساخت آن را ندارد و باید از طریق مصرف مواد غذایی تأمین شود. امگا3 بر رفع خشکی و شکنندگی مو مؤثر است و باعث طراوت و لطافت موها می‌شود. امگا۳ در مواد غذایی زیر به‌وفور یافت می‌شود:

  • غذاهای دریایی
  • ماهی‌تن
  • سالمون
  • تخم‌مرغ
  • آجیل
  • تخم کتان
  • گردو
  • تخمه آفتاب‌گردان

ویتامین ث

مصرف ویتامین ث باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شود و بهتر است در کنار مواد غذایی که آهن دارند از ویتامین ث استفاده کنید. به‌علاوه، این ویتامین باعث افزایش کلاژن‌سازی در بدن می‌شود و خون‌رسانی به مویرگ‌های سر را افزایش می‌دهد. مواد حاوی ویتامین ث عبارت‌اند از:

  • مرکبات
  • کیوی
  • کلم
  • کلم بروکلی
  • توت‌فرنگی
  • بلوبری
  • گوجه‌فرنگی
  • سیب‌زمینی پخته

بیوتین

بیوتین و زینک جزو ترکیباتی هستند که از شکنندگی و ریزش مو جلوگیری می‌کنند. بیوتین نوعی ویتامین ب محلول در آب است که در مواد غذایی زیر یافت می‌شود:

  • غلات کامل
  • جگر
  • آرد سفید
  • سویا
  • تخم‌مرغ

برای تأمین زینک نیز می‌توانید از غلات کامل استفاده کنید.

برای تامین سلامت پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین میوه برای سلامتی بدن را بخوانید و آگاهی خود را در این باره افزایش دهید.

روی

این عنصر تنظیم‌کننده هورمون تستوسترون در بدن است و به حفظ تولید غده‌های چربی در پوست سر و رشد مو کمک می‌کند. مواد غذایی زیر حاوی مقدار زیادی روی هستند:

  • گندم
  • نخود
  • مرغ
  • گوشت گوساله

سلنیوم

سلنیوم

این عنصر عامل سازنده سلو پروتئین است. همچنین تنظیم‌کننده متابولیسم بدن و محرک رشد موهای جدید در بدن است. مواد غذایی زیر غنی از سلنیوم هستند:

  • آجیل
  • ماهی‌تن
  • ماهی ساردین
  • میگو

خواندن مقاله خواص آجیل برای پوست به شما کمک می‌کند تا با منابع غنی‌ که برای حفظ سلامت و زیبایی‌تان مفید هستند، آشنا شوید.

منیزیم

یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز بدن به‌خصوص بزرگسالان منیزیم است. این عنصر در رده چهارمین عنصر مهم برای بدن قرار گرفته است و کمبود آن باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود و ریزش مو را در خانم‌ها و آقایان به همراه دارد. منیزیم مورد نیاز بدنتان را می‌توانید در مواد غذایی زیر پیدا کنید:

  • بادام
  • عدس
  • برنج قهوه‌ای
  • اسفناج

انواع مواد غذایی برای قطع ریزش مو

به طور خلاصه، اگر به دنبال روش طبیعی قطع ریزش مو هستید، حتماً مواد غذایی زیر را در وعده‌های روزانه‌تان بگنجانید:

  • اسفناج
  • لوبیا سفید
  • کلم، کلم بروکلی و کلم بروکسل
  • توت‌فرنگی
  • بلوبری
  • سیب‌زمینی شیرین
  • تخم‌مرغ
  • بادام
  • عدس
  • کدوتنبل

کدام مواد غذایی ریزش مو را بیشتر می‌کنند؟

کدام مواد غذایی ریزش مو را بیشتر می‌کنند؟

علاوه بر غذاهای مؤثر بر رفع ریزش مو، شناخت غذاهایی که ریزش مو را تشدید می‌کنند هم خالی ‌از لطف نیست:

کربوهیدرات‌های ساده

زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌های ساده تأثیر منفی بر عروق سر دارد. برای جلوگیری از این مسئله، از مصرف کربوهیدرات‌های ساده‌ای مثل آرد سفید، آب‌نبات، کیک و شیرینی‌ها پرهیز کنید.

مواد غذایی سرخ شده

مصرف بیش‌ازحد این دسته از غذا‌ها منجر به افزایش فعالیت غدد چربی و تولید سبوم می‌شود. در نتیجه این مسئله، ریزش مو هم تشدید خواهد شد.

کدام عادت‌های اشتباه منجر به ریزش مو می‌شوند؟

اگر سلامت و زیبایی موهایتان برای شما حائز اهمیت است، پیشنهاد می‌کنیم کارهای زیر را ترک کنید:

  • شستن و شانه‌زدن موها به‌صورت خشن و ناملایم
  • رژیم‌های سخت و غیراصولی
  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب
  • کشیدن و بستن محکم موها
  • رنگ و دکلره کردن مو
  • مصرف دخانیات و سیگار
  • عدم شست‌وشوی منظم پوست سر و موها
  • استفاده بیش‌ازحد از شامپو
  • محافظت‌نکردن از موی سر در برابر اشعه آفتاب
  • استفاده بیش‌ازحد از اتو مو و سشوار
  • استفاده از برس مو نامناسب
  • پرهیز از کوتاه‌کردن موها
  • حذف وعده صبحانه

کلام آخر

خوردن انواع ویتامین، پروتئین، مواد مغذی و املاح‌های مفید برای کنترل و رفع ریزش مو کافی نیست. بلکه باید برخی از عادات و سبک‌های اشتباه در نگهداری و حفاظت از موها را نیز کنار بگذارید تا تأثیرات منفی عادت‌های روزانه و تغذیه‌ای‌ بر ریزش مو را رفع یا کنترل کنیم. شما از چه مواد غذایی برای قطع ریزش مو استفاده می‌کنید؟ چه راهکارهایی را برای کنترل ریزش مو پیشنهاد می‌کنید؟

سؤالات متداول:

آیا خوردن مواد مغذی، ریزش موی ارثی را رفع می‌کند؟

خیر، مشاوره گرفتن از پزشک بهترین راه برای رفع این مشکل است.

خوردن مکمل‌های گیاهی یا شیمیایی برای رفع ریزش مو توصیه می‌شود؟

اگر تحت‌نظر و طبق مشاور پزشک باشد، ممانعتی ندارد.

شستن مکرر مو باعث رفع ریزش مو می‌شود؟

موها را نباید هر روز با مواد شوینده شست. هفته‌ای 3 بار با شوینده‌های ملایم مشکل‌زا نیست، در غیر این‌ صورت نتیجه عکس دارد.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید