مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جتسجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید

غده تیروئید در جلوی گردن قرار دارد. این غده با ترشح هورمون‌های مفید، متابولیسم بدن را کنترل و به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

در این مقاله نکات مربوط به تغذیه موثر بر عملکرد تیروئید و غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید را بررسی می‌کنیم.

تغییر رژیم غذایی نمی‌تواند کم کاری تیروئید را کاملا درمان کند، با این حال تغذیه مناسب می‌تواند علائم کم کاری تیروئید را کاهش دهد.

برای تشخیص و درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

علایم کم کاری تیروئید

علایم کم کاری تیروئید

علایم کم کاری تیروئید در افراد، متفاوت است. با افزایش سن علائم بیشتر بروز می‌کند. البته این علائم به شدت بیماری نیز بستگی دارد.

از جمله علائم شایع کم کاری تیروئید خستگی، افسردگی، یبوست، خشکی پوست، سفتی و درد عضلات، ضعف حافظه و مشکلات باروری یا اختلال قاعدگی در زنان است.

علل کم کاری تیروئید

دلایل مختلفی برای بروز کم کاری تیروئید وجود دارد. شایع‌ترین آن بروز یک نوع بیماری خودایمنی در فرد است. در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به سلول‌های خود فرد حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد.

غده هیپوفیز در مغز، مسوول ترشح هورمون تیروئید است. گاهی این غده به‌اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند و باعث بروز بیماری می‌شود.

از سایر علل نیز می‌توان به کمبود ید در بدن اشاره کرد.

رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

در واقع، رژیم غذایی خاصی برای متوقف کردن کم کاری تیروئید وجود ندارد. با آگاهی درباره بایدها و نبایدها‌ی مصرف مواد غذایی، شما می‌توانید علائم بیماری را کاهش دهید.

عوارض ناشی از اختلالات تیروئید، می‌تواند بر شرایط روحی و جسمی بیمار تاثیر بگذارد. به‌همین دلیل، مدیریت بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد.

چنانچه شما کم کاری تیروئید دارید و همزمان چاق هستید، لازم است برای کاهش وزن اقدام کنید. معمولا وزن بالا ناشی از کاهش سوخت و ساز بدن است. در نتیجه داشتن رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید می‌تواند به شما کمک کند.

به‌ یاد داشته باشید، تشخیص کم کاری تیروئید کار ساده‌ای نیست. در صورتی‌که نشانه‌های بیماری را دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در کنار مصرف داروها ممکن است برای افراد این سوال پیش بیاید که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟

غذاها‌ی مناسب برای کم کاری تیروئید

غذاها‌ی مناسب برای کم کاری تیروئید

  • 1-گوشت قرمز، مرغ و ماهی منابع غنی از پروتئین و روی هستند. مصرف ماهی نیز به جذب ویتامین دی کمک می‌کند.
  • 2-تخم مرغ منبع غنی از سلنیوم است. این ماده برای افرادی که تیروئید کم کار دارند، بسیار موثر است.
  • 3-لبنیات همچون ماست، پنیر و دوغ منبع خوبی برای دریافت ید هستند. ید در رژیم غذایی بیمار مبتلا به تیروئید کم کار ضروری است.

به یاد داشته باشید اگر کم‌ کاری تیروئید شما از نوع بیماری خودایمنی است، درمورد مصرف ید با پزشک خود مشورت کنید.

  • 4-آجیل‌ها منبع غنی سلنیوم، روی، ید و امگا 3 هستند. مصرف کنجد، گردو، دانه کدو حلوایی، آجیل برزیلی، دانه‌ی چیا و تخم کتان توصیه می‌شود. همچنین پسته برای کم کاری تیروئید مفید است.
  • 5-سبزیجاتی همچون قارچ مفید هستند. بهتر است برخی سبزیجات را به‌صورت آبپز استفاده کنید. درباره سیر و کم کاری تیروئید نیز باید گفت، سیر به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. بنابراین برای کمک به عملکرد تیروئید بسیار مناسب است.
  • 6-ادویه‌ها و دمنوش‌ها نیز به‌دلیل بالا بردن سوخت و ساز و خاصیت ضدالتهابی می‌توانند موثر باشند. در مورد دارچین و کم کاری تیروئید بد نیست بدانید که پزشکان طب سنتی مصرف آن را به‌صورت دمنوش به‌ همراه عسل توصیه می‌کنند. همچنین زعفران برای کم کاری تیروئید مفید است.

از جمله دمنوش‌های مفید برای کم کاری تیروئید، دمنوش زنجبیل، دارچین، زعفران و بابونه هستند. بهتر است به‌جای نوشیدنی‌های کافئین‌دار از این دمنوش‌ها استفاده کنید.

غذاهای مضر برای کم کاری تیروئید

افرادی که تیروئید کم کار دارند، علاوه بر مصرف دارو باید از خوردن برخی مواد غذایی نیز دوری کنند.

  • 1-برخی سبزیجات مثل انواع کلم، شلغم و بادام زمینی حاوی ترکیباتی هستند که مانع جذب ید می‌شوند. این خوراکی‌ها را کمتر مصرف کنید. کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی است که بهتر است قبل از مصرف، آن را بپزید.
  • 2-غلاتی مثل نان جو و نان گندم چاودار حاوی گلوتن هستند. گلوتن باعث کاهش جذب داروهای تیروئید می‌شود. موقع خرید نان، توجه کنید که فاقد گلوتن باشد. به‌خصوص اینکه برخی از افراد به گلوتن حساسیت دارند.
  • 3-مواد غذایی حاوی فیبر نیز بر عملکرد غده‌ی تیروئید تاثیر دارند. توصیه می‌شود از مصرف زیاد آن خودداری کنید. توجه داشته باشید مصرف به ‌اندازه فیبر برای دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست بسیار مفید است.
  • 4-سویا از جمله غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار است. سویا عملکرد غده تیروئید را مختل می‌کند. به‌طور کلی بهتر است مواد غذایی پر‌نشاسته‌ را کمتر مصرف کنید.
  • 5-قندهای مصنوعی سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهند. مصرف شیرینی‌جات را به حداقل برسانید. غذاهای چرب و سرخ کردنی، سس مایونز و کره حیوانی نیز کلسترول خون را افزایش می‌دهد و عملکرد تیروئید را مختل می‌کنند.
  • 6-نوشیدنی‌های کافئین دار نیز باید کمتر مصرف شوند. قهوه، چای و نوشابه را می‌توانید با انواع دمنوش‌ها و آبمیوه‌های طبیعی جایگزین کنید.
  • 7-شیر سرشار از کلسیم و بسیار مفید است. لازم است بدانید کلسیم ممکن است تاثیر داروهای تیروئید را کاهش دهد. بین مصرف شیر و دارو، 4 ساعت فاصله بیندازید.

کم کاری تیروئید و بارداری

کم کاری تیروئید و بارداری

کم کاری تیروئید بر کل بدن تاثیر می‌گذارد. تیروئید سوخت و ساز بدن، ضربان قلب و دمای بدن را کنترل می‌کند. تیروئید کم کار این عملکردها را مختل می‌کند.

زنانی که قصد بارداری دارند و به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، با چالش‌هایی روبرو خواهند بود.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری باعث کم خونی، نقص مادرزادی در جنین،  زایمان زودرس، مشکلات مغزی در جنین و سقط می‌شود.

اگر مبتلا به کم کاری تیروئید و همزمان باردار هستید، نگران نباشید. شما با مصرف داروهای مناسب تحت نظر پزشک متخصص و داشتن تغذیه سالم می‌توانید بارداری سالمی را پشت سر بگذارید.

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید در بارداری

خانم‌هایی که در دوران بارداری تیروئید کم کار دارند، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص دارو مصرف کنند. بنابراین به عنوان اولین نکته لازم است توجه کنید، تغذیه نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای دارو درمانی باشد.

بنا به تشخیص پزشک، با انجام آزمایشات، میزان هورمون‌های تیروئید کنترل می‌شود تا در این دوران آسیبی به جنین وارد نشود.

با برخی از مواد غذایی مفید که می‌توانند به سلامت مادر و جنین کمک کنند، آشنا شوید:

  • 1-به مقدار کافی آب بنوشید.
  • 2-مصرف قند‌های ساده مثل شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های قنددار و مصرف شکر را به حداقل برسانید. آنها را با خرما و عسل جایگزین کنید.
  • 3-روغن‌های گیاهی، تخم مرغ، مرغ، میگو و ماهی‌های روغنی سرشار از امگا3، ویتامین ای و ب هستند.
  • 4-میوه هایی مثل توت فرنگی، هلو، هندوانه، آناناس و موز منبع غنی ویتامین سی هستند و مصرف آنها توصیه می‌شود.
  • 5-در دوران بارداری با مشورت پزشک خود می‌توانید مکمل‌‌های مولتی ویتامین مصرف کنید. به یاد داشته باشید مصرف خودسرانه ویتامین های دارویی می‌تواند عوارضی به ‌همراه داشته باشد.
  • 6-افراد باردار نیز باید از غذاهای مضر برای تیروئید کم کار بپرهیزند.

ورزش مناسب برای کم کاری تیروئید

ورزش مناسب برای کم کاری تیروئید

همانطور که در بالا اشاره شد، افزایش تحرک به سوخت و ساز بدن و کاهش وزن کمک می‌کند.

در صورتی‌که نمی‌توانید به‌طور مرتب ورزش کنید، سعی کنید به‌طور کلی فعالیت روزانه را افزایش دهید.

راه رفتن بهتر از ایستادن است. ایستادن بهتر از نشستن و قطعا نشستن بهتر از درازکشیدن است. همین تغییرات کوچک در تحرک روزانه شما، می‌تواند موثر باشد.

استرس و فشار روانی را کاهش دهید تا غده تیروئید بهتر عمل کند. یوگا و مدیتیشن از جمله ورزش‌های مناسب در این زمینه هستند.

علاوه بر تحرک و ورزش، داشتن خواب کافی (روزی 7 تا 8 ساعت) به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

کلام آخر

تغییرات رژیم غذایی می‌تواند به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک کند و عوارض ناشی از بیماری را کاهش دهد.

با تغذیه مناسب، مواد مغذی و ویتامین‌ها را به بدن برسانید تا انرژی کافی را دریافت کنید و احساس بهتری داشته باشید.

مهم است که بدانید درمان قطعی برای بیماری کم کاری تیروئید از طریق تغذیه وجود ندارد. برای تشخیص و درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول:

مصرف چه غذاهایی به بهبود کم کاری تیروئید کمک می‌کند؟

گوشت قرمز، مرغ و ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ، سبزیجات، آجیل‌ها، دمنوش‌ها و ادویه‌ها.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه تغذیه‌ای مناسب است؟

نوشیدن آب کافی، کاهش مصرف قند و شیرینی، مصرف روغن‌های گیاهی، تخم مرغ، مرغ، میگو و ماهی‌های سرشار از امگا3، توت فرنگی، هلو، هندوانه، آناناس، موز و مولتی‌ویتامین‌ها.

غذاهای مضر برای کم کاری تیروئید کدامند؟

غلات حاوی گلوتن، سویا، قند مصنوعی، کافئین، انواع کلم و بادام‌زمینی می‌توانند باعث افزایش علائم بیماری شوند. در مصرف این غذاها زیاده‌روی نکنید.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید