مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

غذاهای مفید برای معده‌های ضعیف

غذاهای مفید برای معده‌های ضعیف

تا حالا برایتان پیش‌آمده که با خوردن یک غذای سنگین احساس کنید که هضم این غذا ساعت‌ها طول کشیده است؟ یا معده شما تحمل غذا‌های خیلی چرب یا خیلی پرادویه را نداشته باشد؟ غذاهای مفید برای معده‌های ضعیف به افراد کمک می‌کنند تا از دست این آسیب‌ها و مشکلات گوارشی تا حدودی راحت شوند.

رژیم غذایی شما تعیین می‌کند که تا چه اندازه در آینده بدن سالمی خواهید داشت. افرادی که دارای معده ضعیف هستند باید بادقت و وسواس بیشتری غذا‌های خود را انتخاب کنند. مهم نیست به چه دلیلی معده شما تحمل غذا‌های سنگین و چرب را ندارد یا برای هضم آنها به مشکل می‌خورد. شما باید غذاهای مفید برای معده‌های ضعیف را بشناسید و از آنها در رژیم‌های غذایی خود استفاده کنید. با‌توجه‌ به تأثیر مستقیم غذا بر معده، این مقاله را به غذاهایی اختصاص داده‌ایم که افرادی با معده ضعیف بهتر است آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

بهترین غذا برای معده ضعیف

بهترین غذا برای معده ضعیف

چه معده درد دارید یا چه برای معده ضعیف خود به دنبال غذای مناسب هستید، احتمالاً نمی‌خواهید غذای اشتباهی بخورید و وضعیت را از این که هست بدتر کنید! وقتی معده شما ناراحت است، می‌خواهید مطمئن شوید که غذایی که می‌خورید قرار است حال معده شما را بهتر کند. گاهی گرسنگی به افراد فشار می‌آورد، اما آنها از ترس واکنش‌های معده از خوردن غذا اجتناب می‌کنند. یادتان باشد که تحمل گرسنگی برای مدت طولانی خودش می‌تواند به معده آسیب زیادی بزند و در این شرایط انتخاب یکی از غذاهای مفید برای معده‌های ضعیف شما را از گرسنگی و ضعف بیشتر نجات می‌دهد.

ماست

اغلب معده‌های حساس به خوردن لبنیات واکنش نشان می‌دهند، اما همانطور که در فواید ماست‌ گفتیم انواع یونانی و پروبیوتیک برای معده‌های ضعیف و حساس مناسب هستند. محصولات پروبیوتیک دارای باکتری‌های مفیدی برای بدن هستند و خوردن آنها به گوارش بهتر غذا در معده ضعیف کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود این ماست را بدون افزودنی‌های اضافه بخورید تا از تحریک معده جلوگیری شود. البته ماست را با مقداری نعنا یا پونه خشک استفاده کنید مشکلی ندارد.

موز

موز در دسته غذاهای مناسب برای معده‌های حساس قرار می‌گیرد. حتی این میوه را می‌توانید در مقاله غذاهای مفید برای معده درد نیز پیدا کنید. این نشان می‌دهد که فیبر موجود در موز و هضم آسان آن در شرایط مختلف برای معده مناسب است. همچنین موز یک منبع عالی انرژی است. شما در شرایطی که دچار ضعف و گرسنگی هستید، خوردن یک عدد موز می‌تواند تا حد زیادی گرسنگی شما را برطرف کند.

غلات کامل

غلات کامل

هر فرد به‌طور متوسط روزانه در رژیم غذایی خود به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر در طول روز نیاز دارد. بااین‌حال، اغلب افراد به‌اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنند. غلات کاملی مانند نان جو، جو دوسر و برنج قهوه‌ای به دلیل فیبر بالایی که دارند به هضم غذا در معده کمک می‌کنند. مقاله خواص جو دوسر نشان می‌دهد که وجود آن در رژیم غذایی تا حد زیادی نیاز بدن به دریافت پروتئین کافی و فیبر را بر طرف می‌کند.

زنجبیل

وقتی صحبت از عارضه‌های مختلف معده می‌شود، اسم زنجبیل همیشه در میان غذاهای مفید برای معده وجود دارد. دمنوش زنجبیل، چای زنجبیل یا استفاده از ادویه زنجبیل تا حد زیادی به آرام‌کردن معده‌های ناراحت و کاهش التهاب آنها کمک می‌کند. شما می‌توانید زنجبیل را به‌صورت خشک یا از برش‌های تازه آن استفاده کنید. در هر صورت استفاده این ترکیب برای آرامش معده‌های ضعیف و حساس پیشنهاد می‌شود.

اگر سوزش معده دارید و نمی‌دانید چه غذاهایی به بهبود شما کمک می‌کند، به مقاله غذاهای مناسب برای سوزش معده سربزنید.

سبزیجات سبز‌رنگ

معده‌های ضعیف در برابر اسید معده و غذا‌هایی که باعث ترشح اسید معده می‌شوند، حساسیت زیادی دارد. شما می‌توانید از غذا‌هایی استفاده کنید که این ترشحات اسیدی معده را کاهش دهد. منیزیم موجود در سبزیجات دقیقاً همین کار را می‌کند و ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد. غذا‌هایی مانند اسفناج، آووکادو، آجیل و دانه‌ها دارای مقادیر زیادی منیزیم هستند.

آناناس/ پاپایا

آناناس/ پاپایا

آناناس و پاپایا در کنار موز بهترین میوه برای معده ضعیف هستند. آنزیم‌های موجود در این میوه‌ها پروتئین‌های مواد غذایی را به‌راحتی تجزیه کرده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند. همچنین این میوه‌ها علائم یبوست را تسکین می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، اگر معده ضعیف شما غذا را به‌خوبی هضم نکند، این میوه‌ها مشکلات یبوست فرد را کاهش می‌دهند.

سس سیب

اگر با رژیم بارات آشنایی داشته باشید، حتماً می‌دانید که سس سیب یکی از مواد غذایی اصلی این رژیم است. این رژیم غذایی را برای افرادی که معده دردی را پشت سر گذاشته‌اند، پیشنهاد می‌کنند. پکتین موجود در سس سیب به آرامش معده و کاهش التهاب‌های آن کمک می‌کند. از طرف دیگر، سس سیب از قبل پخته شده است و هضم آن برای معده ضعیف راحت‌ترین کار است.

گوشت بدون چربی

گوشت‌های پر چرب هضم سختی دارند و به معده ضعیف فشار زیادی وارد می‌کنند. خوردن این گوشت‌ها فقط ناراحتی‌های معده را بیشتر تشدید می‌کند. هضم گوشت‌های بدون چربی و ماهی بخارپز برای معده راحت‌تر است و بهتر است با گوشت‌های فراوری شده و پرچرب در رژیم غذایی شما جایگزین شوند.

زخم معده، یکی از بیماری‌های رایجی است که در اثر خوردن غذاهای ناسالم و داشتن رژیم غذایی غلط به آن مبتلا می‎شوید. شما می‎توانید به کمک مقاله غذاهای مناسب زخم معده برنامه غذایی خود را اصلاح کنید.

تخم مرغ همزده

تخم مرغ همزده

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است و وجود آن در رژیم غذایی، بخش مهمی از نیاز پروتئینی را برطرف می‌کند. با این‌ حال، معده‌های ضعیف توان هضم هر نوع تخم مرغی را ندارند. تخم مرغ همزده بافت سبک و قابل‌هضمی دارد و از این ‌رو پیشنهاد می‌شود که افرادی با معده ضعیف این مدل تخم مرغ را مصرف کنند.

کلام آخر

عادت‌های غذایی باید بر طبق میزان سلامت جسمی افراد تنظیم شود. غذا‌های ایرانی اغلب بسیار چرب هستند یا غذا‌های سرخ‌شده زیاد مصرف می‌شود. هضم این مدل غذا‌ها به معده‌های ضعیف فشار وارد می‌کند. به همین دلیل شما باید با‌ توجه ‌به شرایط جسمی خود غذاهای مناسب برای معده‌های ضعیف مثل گوشت‌های بدون چربی یا ماست پروبیوتیک را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سؤالات متداول:

افراد با معده ضعیف باید چه غذاهایی بخورند؟

این افراد باید غذا‌هایی را بخورند که هضم راحت‌تری دارد و خوردن آنها ترشح اسید معده را تحریک نمی‌کند. غذا‌هایی مثل ماست یونانی، گوشت بدون چربی، آناناس، پاپایا، غلات کامل، جو دوسر، برنج قهوه‌ای و موز برای معده‌های ضعیف مناسب هستند.

بهترین میوه برای معده ضعف چیست؟

موز، آناناس و پاپایا بهترین میوه‌های برای معده‌ ضعیف هستند. موز قابلیت هضم بالایی دارد و آنزیم‌های موجود در آناناس به هضم راحت‌تر پروتئین‌ها کمک می‌کند.

چه غذاهایی هضم راحت‌تری در معده دارند؟

غذا‌های کم‌چرب یا بدون چربی در معده راحت‌تر هضم می‌شوند. گوشت‌های فراوری شده، هضم سخت‌تری دارند و معمولاً استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. غلات کامل، موز، آناناس، ماست یونانی و تخم مرغ همزده هضم راحت‌تری برای معده دارند.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید