مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی

خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی

غذاها صرفاً برای پرکردن شکم و سیر کردن انسان نیستند. بسیاری از غذاهایی که مصرف می‌کنیم، متناسب با طبعی که دارند، تأثیرات مثبت و منفی بر روی بدن انسان می‌گذارند. غذاهای با طبع گرم در فصول سرد و در مواقعی که بدن تحت‌تأثیر سرما قرار گرفته، به ایمنی بدن در برابر سرما و ویروس و بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کنند. بسیاری از افراد وقتی صحبت از غذای مفید برای سرماخوردگی می‌شود، فوراً سراغ انواع سوپ و آش می‌روند. معمولاً این سوپ و آش‌ها نیز طبعی گرم دارند و از مواد و سبزیجات با طبع گرم تهیه می‌شوند.

باید برایتان جالب باشد که علاوه بر انواع سوپ و آش مفید برای سرماخوردگی، خورشت‌های مناسب برای سرماخوردگی نیز وجود دارند که آن‌ها نیز متشکل از مواد اولیه و سبزیجات و میوه‌جات با طبع گرم هستند. از جمله برتری‌های خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی نسبت به سوپ و آش‌های مفید برای سرماخوردگی، این است که این خورشت‌ها علاوه بر تأثیر دارویی و کمک به ایمنی در برابر ویروس، شکم‌سیرکن نیز هستند. اگر می‌خواهید بدانید این خورشت‌های مناسب برای سرماخوردگی چه مواردی هستند و شامل چه موادی می‌شوند، با ما در ادامه این مطلب از مجله تبرک همراه باشید.

خورشت کنگر

خورشت کنگر

از غذاهای مفید برای سرماخوردگی که به‌خاطر داشتن سبزی کنگر طبع گرمی دارد، خورشت کنگر است. خورشت کنگر را می‌شود با گوشت قرمز و حتی با گوشت مرغ و بوقلمون طبخ کرد. البته خورشت کنگر بدون گوشت می‌تواند غذای مناسبی برای گیاه‌خواران نیز باشد.

مواد لازم برای تهیه خورشت کنگر برای ۴ نفر:

  • گوشت قرمز: 400 گرم
  • کنگر: 600 گرم
  • جعفری: 150 گرم
  • نعناع: 50 گرم
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • لیموعمانی: 4 عدد
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • رب گوجه‌فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه خورشت کنگر

برای تهیه خورشت کنگر ابتدا پیاز را به شکل نگینی خردکرده و در داخل یک ظرف بریزید و با روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس کنگرهای شسته شده و خردشده را به همراه کمی زردچوبه به پیازها بیفزایید و هم بزنید تا آن‌ها نیز تفت بخورند و نرم شوند. نعناع و جعفری پاک و خردشده را هم در یک تابه کوچک جداگانه سرخ کنید و به کناری بگذارید.

حالا گوشت‌ها را به قابلمه پیاز و کنگر بیفزایید و تفت دهید تا سرخ شوند. سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه نعناع و جعفری سرخ شده را به آن افزوده و هم بزنید تا کمی تفت بخورد. بعد از آن رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید و در نهایت یک لیتر آب در قابلمه بریزید و در قابلمه را بگذارید تا با شعله کم به‌آرامی بپزد. در 10 دقیقه پایانی پخت خورشت لیموعمانی‌های شسته شده و سوراخ شده را در خورشت بریزید و پس از 10 دقیقه خورشت را از روی شعله بردارید.

با خواندن مقاله تقویت سیستم ایمنی در برابر سرماخوردگی می‌توانید خود را از دردسرهای زمستان نجات دهید.

خورشت کوفته سوپ سبزیجات

خورشت کوفته سوپ سبزیجات

یکی از خورشت‌های مناسب برای سرماخوردگی که شما در هنگام ابتلا به این بیماری یا در فصول سرد می‌توانید طبخ و مصرف کنید، خورشت کوفته سوپ سبزیجات است. مهم‌ترین ماده مؤثر این خورشت که علاوه بر عطر، مزه دلنشین و طبع گرمش باعث می‌شود گزینه‌ای مفید برای سرماخوردگی باشد، سبزیجات آن است.

علاوه بر سبزیجات، مصرف میوه‌‎های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم به بهبود و پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کنند. ویتامین سی موجود در پرتقال باعث جذب آهن موجود در غذاها می‎شود و مصرف آن که بهترین میوه برای سلامتی بدن است، برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی آنها توصیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه خورشت کوفته سوپ سبزیجات برای ۶ نفر:

  • سیب‌زمینی خردشده: 2 عدد بزرگ
  • پیاز خرد شده: 1 عدد
  • هویج خرد شده: 2 عدد
  • آرد: 125 گرم
  • بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
  • آب گرم: 120 میلی‌لیتر
  • سیر خرد شده: 2 حبه
  • شوید خشک: 1 قاشق چای‌خوری
  • ادویه مریم‌گلی: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر آویشن: نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری
  • آب سبزیجات: 6 فنجان
  • برگ‌بو: 2 برگ
  • جعفری تازه: برای سرو و تزئین

طرز تهیه خورشت کوفته سوپ سبزیجات

برای تهیه خورشت کوفته سوپ سبزیجات که یکی از خورشت‌ها برای سرماخوردگی است، در ابتدا باید در یک ظرف نمک، بیکینگ‌پودر و آرد را روی هم بریزد و هم بزنید. در حین هم زدن، آب گرم و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل این ترکیب بریزد تا یک خمیر چسبنده و گرد درست شود. روی ظرف گلوله خمیر را با حوله پوشانده و به کناری بگذارید.

یک قابلمه بزرگ را روی شعله بگذارید و داخل آن روغن زیتون بریزید تا روغن گرم شود. حالا پیاز و هویج خردشده را در روغن بریزید و تفت بدهید. پس از 5 دقیقه از تفت خوردن پیاز و هویج، فلفل سیاه، شوید، سیر، آویشن و مریم‌گلی را به آن بیفزایید و به مدت 3 دقیقه تفت دهید. سپس آب سبزیجات را داخل آن بریزید و بعد برگ‌بو و سیب‌زمینی‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و بگذارید تا بجوشد. وقتی آب سبزیجات شروع به جوشیدن کرد، شعله زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد تا سیب‌زمینی‌ها نیم‌پز شوند.

حالا خمیر از پیش آماده‌شده را به شکل کوفته‌های کوچک درآورده و درون قابلمه حاوی سیب‌زمینی، هویج و سبزیجات در حال جوش در آب سبزیجات بریزید و بگذارید 10 تا 12 دقیقه بجوشند تا خوب پخته شوند. حالا خورشت شما آماده است.

در ادامه به شما پیشنهاد می‎کنیم که سری به مقاله‎ی سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن بزنید.

خورشت گوجه‌فرنگی و بادمجان

خورشت گوجه‌فرنگی و بادمجان

از دیگر خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی، خورشت گوجه‌فرنگی و بادمجان است که ما در زیر، طرز تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خورشت گوجه‌فرنگی و بادمجان برای ۶ نفر:

  • بادمجان خرد شده: 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی خرد شده: 3 عدد متوسط
  • فلفل‌دلمه‌ای خرد شده قرمز: 2 عدد
  • سیب‌زمینی: 4 عدد متوسط
  • روغن زیتون: 1 فنجان
  • نمک: 1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: 1 قاشق چای‌خوری
  • پیاز زرد خرد شده: ​​1 عدد متوسط
  • رب گوجه‌فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
  • سیر خرد شده: 3 حبه
  • پاپریکا دودی: 1 قاشق چای‌خوری
  • نخود: 425 گرم
  • آب سبزیجات: 2 لیوان
  • جعفری تازه: به میزان لازم برای تزیین

طرز تهیه خورشت گوجه‌فرنگی بادمجان

برای تهیه خورشت گوجه‌فرنگی و بادمجان، اول سیب‌زمینی‌ها را شسته و در یک ظرف آب جوش بگذارید تا ۱۰ دقیقه روی اجاق‌گاز بجوشد و نیم‌پز شود. پس از آن، سیب‌زمینی‌ها را از روی شعله بردارید و زیر آب سرد بگیرید تا بتوانید پوست آن را جدا کنید. پس از گرفتن پوست سیب‌زمینی‌های نیم‌پز، آن‌ها را به شکل مربع‌های یک‌دریک خرد کنید و به کناری بگذارید.

در این مرحله، گوجه‌فرنگی و بادمجان‌های خرد شده را به نمک و فلفل سیاه آغشته کنید و در داخل یک ظرف یا سینی مخصوص فر بگذارید و روی آنها 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و در فر بگذارید تا بعد از 25 دقیقه بپزند.

حالا در یک قابلمه بزرگ، پیازهای خرد شده با روغن زیتون را به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا سرخ شوند و بعد رب گوجه‌فرنگی را به آن بیفزایید. بعد از آن سیر، پاپریکا، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا 2 دقیقه تفت بخورد. سپس سیب‌زمینی و نخود را به مواد داخل قابله اضافه کنید و خوب هم بزنید. آب سبزیجات را به مواد داخل قابلمه افزوده و در آن را بگذارید تا با شعله کم به مدت 20 دقیقه بجوشد و سیب‌زمینی‌ها پخته و نرم شوند.

در آخر، گوجه‌فرنگی و بادمجان پخته شده در فر را به سیب‌زمینی‌های داخل قابلمه بزرگ اضافه کرده و بگذارید 10 تا 15 دقیقه باهم بپزند. حالا خورشت گوجه بادمجان شما آماده سرو کردن است، آن را با جعفری‌های تازه تزیین کنید.

شناخت غذاهای طبع گرم به شما کمک می‌کند در فصول سرد سال همیشه خوراکی‌هایی گرم و مفید بخورید.

کلام آخر

خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی به دلیل داشتن مواد و سبزیجات با طبع گرم، می‌توانند بدن را در برابر ویروس‌های ناشی از سرماخوردگی و سرما ایمن کنند. از برتری‌های این خورشت‌ها نسبت به سوپ و آش‌های مفید برای سرماخوردگی این است که، آنها علاوه بر تأثیر دارویی و کمک به ایمنی در برابر ویروس، تنوعی در برنامه غذایی بیمار هستند و او را از یکنواختی نجات می‌دهند.

سؤالات متداول:

چرا خورشت‌های مفید برای سرماخوردگی را انتخاب کنیم؟

این خورشت‌ها به دلیل طبع گرم ناشی از مواد اولیه و سبزیجات تشکیل‌دهنده‌شان، برای سرماخوردگی مفید هستند.

آیا در خورشت کنگر می‌توان از گوشت استفاده نکرد؟

بله. خورشت کنگر را می‌توان بدون هیچ گوشت قرمز یا سفیدی طبخ و استفاده کرد که برای گیاه‌خواران نیز مناسب خواهد بود.

برای تهیه خورشت مناسب سرماخوردگی، از چه روغنی استفاده کنیم؟

روغن‌های گیاهی مانند زیتون یا کنجد.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید