مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

دیابتی‌ها چه میوه‌هایی نباید بخورند؟

دیابتی‌ها چه میوه‌هایی نباید بخورند؟

دیابت یکی از بیماری‌های حساسی است که تا حد زیادی به رژیم غذایی وابسته است. بعضی از افراد می‌گویند، میوه‌ها کربوهیدرات دارند و افراد دیابتی نباید از آن‌ها بخورند، در صورتی‌که اینطور نیست.

میوه‌های زیادی وجود دارند که به تنظیم قند خون کمک می‌کنند و بالعکس. در این مقاله قصد داریم درباره‌‎ی بایدها و نبایدهای مصرف انواع میوه برای افراد دیابتی صحبت کنیم. همراه ما باشید.

چه میوه هایی برای قند بد است؟

همانطور که اشاره کردیم، مصرف میوه برای افراد دیابتی ممنوع نیست، اما مصرف بعضی از میوه‌ها برای افراد دیابتی خطرناک است. اگر دیابت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از خوردن میوه، با پزشک خود مشورت کنید و طبق توصیه‌ی او عمل کنید.

بعضی از میوه‌ها کربوهیدرات زیادی دارند و کربوهیدرات زیاد، قند خون را افزایش می‌دهند. به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند در مصرف برخی از میوه‌ها باید احتیاط و طبق برنامه‌ی غذایی که پزشک در اختیار شما قرار می‌دهد، عمل کنید.

بر اساس تحقیقات، افراد دیابتی نباید بیش از 2 تا 3 میوه در طول روز بخورند. این مقدار، معادل 15 گرم کربوهیدرات است و برای بدن افراد دیابتی ضرر دارد.

در ادامه به معرفی میوه‌های مضر برای افراد دیابتی می‌پردازیم.

انگور

انگور

انگور یک گرم کربوهیدرات دارد. اگر شما 15 دانه انگور میل کنید، یک گرم کربوهیدرات وارد بدن خود کردید. برای این‌که بیش از این مقدار انگور نخورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقدار کمی از آن را در یک کاسه کوچک جدا کنید.

گیلاس

گیلاس در افزایش قندخون نقش بسیاری دارد. اگر شما دیابت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مصرف گیلاس، زیاده‌روی نکنید. گیلاس هم همانند انگور یک گرم کربوهیدرات دارد.

آناناس

آناناس یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه است که مصرف آن قند خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای آن‌که در خوردن آناناس زیاده‌روی نکنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ضخامت برش‌های آناناس را کم کنید.

انبه

انبه

انبه یکی از میوه‌های پرطرفداری است که مواد مغذی و قند طبیعی بسیاری دارد. یک انبه، 30 گرم کربوهیدرات و 26 گرم قند دارد. اگر دیابت دارید، از این میوه بسیار محدود مصرف کنید.

موز

همانطور که می‌دانید، موز خیلی شیرین است و یک موز متوسط به‌طور تقریبی 14 گرم قند دارد. اگر دیابت دارید، تنها نیمی از موز را بخورید. این میوه را بهتر است در وعده‌ی صبحانه میل کنید.

میوه‌های خشک شده

جالب است بدانید که کالری و کربوهیدراتی که در میوه‎های خشک وجود دارد، 5 برابر میوه‌های معمولی است. بنابراین اگر دیابت دارید، به شما توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه میوه‌ی خشک شده نخورید. زغال اخته‌ی خشک و کشمش بالاترین میزان کربوهیدرات را دارند.

آب میوه

میزان قندی که در میوه وجود دارد، بسیار کمتر از میزان قندی است که در آبمیوه وجود دارد. یک لیوان آب پرتقال 30 گرم کربوهیدرات و 30 گرم قند دارد. در واقع به هنگام مصرف آبمیوه، بدن کار زیادی انجام نمی‌دهد تا بتواند آن را حل کند. به همین علت است که تمام قند موجود در آن جذب بدن شده و باعث افزایش قند خون می‎شود.

دیابتی ها چه میوه هایی بخورند؟

میوه‌هایی که فیبر بسیاری دارند و منبع آنتی‌اکسیدان هستند، به کنترل قند خون کمک بسیاری می‌کنند. در ادامه برای شما انواع میوه‌هایی را که در کاهش قند خون تاثیر دارند، آوردیم.

دیابتی ها چه میوه هایی بخورند؟

گریپ فروت قرمز

یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌هایی که در کاهش و کنترل قند خون تاثیر دارد، گریپ فروت است. اگر دیابت دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که روزانه نصف این میوه را بخورید.

سیب

سیب منبع آنتی‌اکسیدان است و سرشار از فیبر و ویتامین سی است. این میوه کربوهیدرات کمی دارد و به کاهش قندخون کمک می‌کند.

انواع توت‌ها

توت منبع آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های بسیاری است و فیبر زیادی دارد. به همین دلیل، جزو میوه‌هایی است که قند پایینی دارند و مصرف به اندازه‌ی آن برای افراد دیابتی ضرری ندارد.

هندوانه و طالبی

هندوانه و طالبی منبع ویتامین ب و سی هستند و بتاکاروتن و پتاسیم زیادی دارند. متخصصان، مصرف به اندازه از این میوه‌ها را برای افرادی که دیابت دارند، توصیه می‌کنند.

هلو

هلو

هلو هم جزو میوه‌های مفید برای دیابت است. در واقع پتاسیم، ویتامین آ و سی موجود در هلو برای افراد دیابتی خاصیت بسیاری دارد.

زردآلو

زردآلو جزو میوه‌های تابستانی است که منبع ویتامین آ است. این میوه در کاهش قند خون تاثیر بسیاری می‌گذارد.

پرتقال، گلابی و کیوی

گلابی و کیوی و پرتقال کربوهیدرات کمی دارند و منبع پتاسیم و فیبر هستند، به همین دلیل مصرف آن‌ها برای افرادی‌که دیابت دارند، پیشنهاد می‎شود. اگر بخواهید که نام میوه‌های بدون قند را بگویید، گلابی و کیوی و پرتقال در صدر جدول قرار دارند.

در مقاله‌ی بهترین میوه برای سلامتی بدن درباره‌ی انواع میوه‌های مفید برای بدن صحبت کردیم.

فواید میوه برای افراد دیابتی

خوردن میوه در کاهش قند خون نقش بسیاری دارد. در واقع مصرف میوه‌ها باعث می‌شوند که قند خون به آرامی جذب بدن شود. همچنین فیبر موجود در میوه‌ها در کنترل قند خون تاثیر بسیاری می‌گذارند. در واقع فیبر، هم فرآیند جذب قند خون را کاهش می‌دهد و هم به کنترل قند خون کمک بسیاری می‎کند.

یکی از نکات مهمی که در کاهش قند خون تاثیر دارد این است که مصرف میوه‌ها باعث می‎شوند که شما تا مدت طولانی احساس گرسنگی نکنید و کمتر به سراغ خوردن غذاهای مضر بروید.

دیابتی ها چه چیزهایی نباید بخورند؟

دیابتی ها چه چیزهایی نباید بخورند؟

غذاهایی که کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای دارند، مصرف آن‌ها برای افراد دیابتی مناسب نیست. همچنین افراد دیابتی باید از غذاهایی که چربی و قند زیادی دارند، به‌ندرت مصرف کنند. به‌عنوان مثال، اگر دیابت دارید در ماه یک بار می‌توانید کیک بخورید.

اگر می‌خواهید به‌طور کامل با انواع غذاهای مفید برای بیماری دیابت آشنا شوید، به مقاله‎ی چند نوع غذا برای افراد دیابتی سر بزنید.

غذاهای مفید برای افراد دیابتی

افراد دیابتی باید مقدار زیادی از سبزیجات و میوه‌هایی که فیبر دارند، استفاده کنند. در واقع خوردن این غذاها، باعث کاهش انسولین در بدن می‎شود. این غذاها قند را به آرامی به سلول‌های بدن می‎رسانند، به‌همین دلیل است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند. مصرف سیر، زنجبیل، کلم برگ، خیار، هویج، گوجه فرنگی، کلم، کدوی سبز، تربچۀ قرمز و اسفناج برای بهبود بیماری دیابت بسیار مفید هستند. همچنین خوردن ماش و لوبیای قرمز تازه، دانه‌های شنبلیله که در آب خیس خورده، تمشک، میوۀ کیوی، مرکبات و آب انار در کاهش سطح قند خون نقش دارند.

سبزیجات فواید بسیاری برای بدن دارند. در صورتی‌که می‌خواهید با انواع سبزیجات پرخاصیت آشنا شوید، به مقاله‌ی سبزیجات مفید برای بدن مراجعه کنید.

دیابتی ها صبحانه چه بخورند؟

دیابتی ها صبحانه چه بخورند؟

همانطور که اشاره کردیم، افراد دیابتی باید برنامه‌ی غذایی منحصر به فرد خود را داشته باشند. در واقع باید بدانند که خوردن چه چیزهایی در وعده‌ی صبحانه روی کاهش قند خون تاثیر می‎گذارند. برخی افراد فکر می‌کنند که اگر وعده‌ی صبحانه را حذف کنند، در کاهش قند خون تاثیر بسیاری دارد، در حالی‌که این کار نتیجه‌ی عکس دارد. نخوردن صبحانه باعث می‎شود که سطح قند خون افزایش یابد و برای سلامت بدن مضر است.

برای این‌که در طول روز انرژی کافی داشته باشید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که صبحانه کم‌کالری بخورید. این کار به کاهش قند خون کمک می‌کند و بدن شما انرژی کافی را دریافت می‌‎کند.

نکات مهم

1-اگر تمایل دارید مواد غذایی شیرین بخورید، به جای شکر از خرما و عسل استفاده کنید.

2-خوردن برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید برای افراد دیابتی بسیار مناسب‌تر است.

3-در تهیه‌ی غذا از روغن زیتون و روغن بادام زمینی استفاده کنید.

4-در طول روز آب زیاد بخورید.

5-هر هفته، غذاهای دریایی بخورید. غذاهای دریایی باعث تأمین اسیدهای چرب امگا 3 می‎شوند.

6-فلفل سیاه، فلفل تند قرمز و خردل جزو ادویه‌های مناسب برای افراد دیابتی هستند.

7-سبزیجات خام زیاد بخورید. سبزیجات خام به مصرف شدن قند خون کمک می‌کنند.

8-اگر دیابت دارید، خوردن لبنیاتی را که چربی کمی دارند، به شما توصیه می‌کنیم.

کلام آخر

رژیم غذایی دیابت

همانطور که در این مقاله خواندید، دیابت بیماری خطرناک و حساسی است که داشتن رژیم غذایی سالم، در کنترل آن نقش بسیاری دارد. البته در کنار داشتن رژیم غذایی سالم، عوامل بسیاری وجود دارند که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید؛ همانند مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند و مراجعه منظم به پزشک برای بررسی میزان قند خون.

در این مقاله به شما میوه‌های مفید و مضر برای بیماری دیابت را معرفی کردیم. اگر دیابت دارید یا در اعضای خانواده شما کسی وجود دارد که دیابت داشته باشد، به شما پیشنهاد می‎کنیم که به هنگام تهیه‌ی غذا و خوردن انواع میوه، به توصیه‌هایی که در این مقاله کردیم، عمل کنید.

سوالات متداول:

خوردن چه سبزیجاتی برای افراد دیابتی مفید است؟

مصرف سیر، زنجبیل، کلم برگ، خیار، هویج، گوجه فرنگی، کلم، کدوی سبز، تربچۀ قرمز و اسفناج برای بهبود بیماری دیابت بسیار مفید است.

ادویه‌های مناسب برای بیماری دیابت کدامند؟

فلفل سیاه، فلفل تند قرمز و خردل جزو ادویه‌های مناسب برای افراد دیابتی هستند.

آیا خوردن صبحانه برای افراد دیابتی لازم است؟

بله. صبحانه یکی از وعده‌های مهم برای افراد دیابتی است. برای این‌که افراد دیابتی در طول روز انرژی کافی داشته باشند، باید صبحانه کم‌کالری بخورند. این کار به کاهش قند خون کمک می‌کند و بدن انرژی کافی دریافت می‌‎کند.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید