مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

بعد از ورزش چه بخوریم؟

بعد از ورزش چه بخوریم؟

آیا ورزش را به‌طور جدی شروع کردید؟ شنبه‌ای که مدت زیادی منتظر آن بودید، فرا رسیده‌ است؟ تبریک می‌گوییم، وقت آن است که رژیم غذایی خود را هم کمی تغییر دهید.

هدف از ورزش، سلامت و تقویت عضلات بدن است، البته برخی آن را برای کاهش وزن دنبال می‌کنند. تلاش برای داشتن بدنی قوی تنها در طول ورزش میسر نمی‌شود.

خوردن مواد غذایی مغذی قبل و بعد از ورزش شما را به هدف‌تان نزدیکتر می‌کند. تغذیه نامناسب و کم‌کردن کالری به روش نادرست، باعث کاهش وزن ناگهانی و از دست دادن عضلات می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با تغذیه سالم بعد از تمرینات ورزشی بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

رژیم غذایی هر فرد با توجه به شرایط مختلفی مثل وضعیت جسمانی، ژنتیک و میزان فعالیت روزانه متفاوت خواهد بود. برای اینکه بدنی سالم و قوی داشته باشید، باید میزان فعالیت خود را در روز مدیریت کنید تا بخشی از کالری دریافتی را بسوزانید.

ورزش کردن یکی از روش‌های هدفمند برای داشتن زندگی سالم خواهد بود. بیشتر افراد به امید کاهش وزن، ورزش را به مدت کوتاهی دنبال می‌کنند. معمولا این تصور اشتباه وجود دارد که ورزش با شکم خالی اثر بیشتری بر لاغری دارد.

متاسفانه این باور نادرست هم رایج است که بعد از ورزش چیزی نخوریم، چون بلافاصله به تجمع چربی در بدن کمک می‌کند. ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم این باورها بی‌پایه و اساس هستند.

سوخت اصلی بدن در هنگام انجام تمرینات ورزشی، کربوهیدرات است. رژیمی که سرشار از کربوهیدرات پیچیده مثل غلات کامل، حبوبات و میوه‌ها باشد، به انجام تمرین ورزشی کمک می‌کند. افرادی که ورزش سنگین انجام می‌دهند، نیاز بیشتری به کربوهیدرات دارند.

کربوهیدرات‌های ساده و بدون فیبر مثل نان سفید، برنج سفید، شیرینی و قند نه تنها باعث افزایش انرژی نمی‌شوند، بلکه اشتهای شما را تحریک می‌کنند و باعث چاقی می‌شوند. نوع کربوهیدرات در کیفیت ورزش شما موثر خواهد بود.

مصرف کربوهیدرات قبل از تمرین ورزشی توصیه می‌شود. به طور مثال اگر بعد از صبحانه ورزش می‌کنید، از غلات سبوس‌دار، میوه و سبزیجات در وعده صبحانه غافل نشوید. 2 تا 4 ساعت قبل از ورزش، مایعات فراوان بنوشید.

در طول ورزش بدن شما به آب نیاز دارد، تنها چیزی که موقع ورزش می‌توانید مصرف کنید، آب است. وعده غذایی قبل از ورزش باید مقدار بیشتری کربوهیدرات، مقدار ناچیزی چربی و کمی پروتئین داشته باشد.

اگر می‌خواهید بدانید که خوردن چه غذاهایی بعد از ورزش باعث چاقی می‌شود، مقاله بعد از ورزش چه بخوریم تا چاق نشویم؟ را بخوانید.

بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم؟

بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم؟

ورزش کردن و تمرینات سخت، انرژی زیادی از بدن شما می‌گیرد. انرژی مصرف شده معمولا از قند و چربی تامین می‌شود. خوردن غذای مغذی بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد. ورزش بدون خوردن غذای سرشار از پروتئین، کار دشواری است.

مهم نیست که هدف شما از ورزش لاغری است یا چاقی. شما برای نجات عضلات بدن، نیاز به مقدار مشخصی پروتئین در طول روز دارید. این مقدار با افزایش فعالیت بدنی، بیشتر هم می‌شود.

زمانی که ورزش می‌کنید، گلیکوژن به‌عنوان یک منبع انرژی در عضلات مصرف می‌شود. در اثر انقباض ماهیچه‌ها، سلول‌ آنها دچار سایش و پارگی مویرگی می‌شود. به‌همین دلیل شما در طول ورزش احساس درد و خستگی می‌کنید.

خوردن یک وعده غذایی سرشار از پروتئین بعد از ورزش، به ترمیم عضلات و افزایش حجم آنها کمک می‌کند. به‌طور مثال می‌توانیم بعد از ورزش شیر بخوریم تا پروتئین کازئین موجود در آن نیاز ما را برآورده کند.

منابع پروتئینی مثل سفیده تخم‌مرغ، گوشت قرمز، سینه مرغ، ماهی و میگو جزو باکیفیت‌ترین غذاها برای بعد از ورزش هستند. وعده غذایی بعد از ورزش را با پروتئین بیشتر، کربوهیدرات مناسب و چربی ناچیز پر کنید.

در روزهایی که ورزش می‌کنید، به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن‌تان، 0/3 تا 0/5 گرم پروتئین مصرف کنید. مصرف کربوهیدرات  شما هم باید 1 تا 1/5 گرم به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن‌تان باشد.

تخم‌مرغ یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین منابع پروتئینی برای بعد از ورزش است. در همین زمینه نگاهی به مقاله آیا تخم‌مرغ آب‌پز باعث چاقی می‌شود؟ بیندازید.

بعد از ورزش چه نوشیدنی بخوریم؟

بعد از ورزش چه نوشیدنی بخوریم؟

تمرینات سخت ورزشی شما را به شدت خسته و گرسنه می‌کند. واقعا باید بعد از ورزش چه کنیم؟ آیا می‌توانیم یک نوشیدنی انرژی بخش بنوشیم و نگران چاقی نباشیم؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است. شما می‌توانید بدون نگرانی یک نوشیدنی سالم، کم‌کالری و مغذی بنوشید. شما می‌توانید از انواع میوه بعد از ورزش استفاده کنید. میوه نوعی کربوهیدرات سرشار از فیبر است که همزمان آب از دست رفته شما را هم تامین می‌کند.

یکی از نوشیدنی‌های مفید بعد از ورزش، آبمیوه‌های طبیعی هستند. آب پرتقال، آب هندوانه و آب نارگیل سرشار از ویتامین سی هستند و به بازیابی بدن بعد از ورزش کمک می‌کنند.

شما می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و نوشیدنی خنک درست کنید. خیار، گریپ‌فروت و آب را با هم داخل مخلوط‌کن بریزید؛ یک نوشیدنی کم‌کالری که انرژی از دست رفته را به شما برمی‌گرداند.

نوشیدنی سالم با ترکیب شیر و میوه‌های مختلف درست کنید. شیر موز پروتئین بالایی دارد و بهترین نوشیدنی بعد از ورزش است. انواع آجیل خام مثل بادام، گردو و پسته می‌توانند مقدار پروتئین شیر موز شما را افزایش دهند.

شیر کاکائو، شیر قهوه، شیر نارگیل و انواع اسموتی به کارتان می‌آیند. اسموتی را از ترکیب میوه‌های مختلف، آجیل خام و ماست یا شیر درست کنید. نوشیدنی خود را با مقدار کمی عسل شیرین کنید تا دچار افت قند خون بعد از ورزش نشوید.

اسموتی را با پودر پروتئین وی یا پودر آب پنیر کامل کنید. خوردن میوه و سبزیجات به‌تنهایی نمی‌تواند نیاز شما را به پروتئین برآورده کند. بلافاصله بعد از ورزش یک نوشیدنی پروتئین‌دار انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

بعد از ورزش آبمیوه صنعتی را که سرشار از شیرین‌کننده مصنوعی است، فراموش کنید. نوشابه‌های گازدار بعد از ورزش ممنوع هستند. شما با خوردن نوشابه مقدار زیادی قند ساده وارد بدن خود کرده و دچار نوسان قند خون می‌شوید. با این کار خطر بیماری دیابت شما را تهدید خواهد کرد.

برخی افراد بعد از ورزش به سراغ قهوه و نوشیدنی کافئین‌دار می‌روند. بعد از ورزش، ضربان قلب افزایش می‌یابد و خوردن قهوه ممکن است تپش قلب را بیشتر کند. مصرف قهوه بعد از ورزش باعث اختلال در خواب و تمرکز می‌شود.

افرادی که قهوه را به‌ دلیل چربی‌سوزی می‌خورند، بهتر است آن را به یک ساعت قبل از ورزش موکول کنند. بعد از ورزش شما به انرژی و پروتئین نیاز دارید، تلاش برای سوزاندن کالری بیشتر کار درستی نیست.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر تغذیه بعد از ورزش، می‌توانید مقاله تغذیه بعد از ورزش برای عضله‌سازی را هم بخوانید.

کلام آخر

ورزش کردن باعث تغییر سبک زندگی شما می‌شود و در بلندمدت، بدن شما را سالم و قوی خواهد کرد. تمرینات ورزشی با هدف کاهش وزن در صورتی موثر خواهد بود که پایدار باشند. در کنار انجام تمرینات، تغذیه مناسب شما را به هدف‌تان نزدیکتر می‌کند.

تصورات نادرستی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش وجود دارد. ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با تغذیه مناسب در این مسیر بیشتر آشنا کنیم.

سوالات متداول:

چرا باید بعد از ورزش پروتئین مصرف کنیم؟

خوردن یک وعده غذایی سرشار از پروتئین بعد از ورزش به ترمیم عضلات و افزایش حجم آنها کمک می‌کند.

خوردن قهوه بعد از ورزش کار درستی است؟

خیر. بعد از ورزش، ضربان قلب افزایش می‌یابد و خوردن قهوه ممکن است تپش قلب را بیشتر کند. مصرف قهوه بعد از ورزش باعث اختلال در خواب و تمرکز می‌شود.

غذاهای کربوهیدرات‌دار را قبل از ورزش بخوریم یا بعد از آن؟

سوخت اصلی بدن در هنگام انجام تمرینات ورزشی، کربوهیدرات است. آن را قبل از تمرین بخورید تا انرژی شما را در طول ورزش افزایش دهد.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید