مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی

مطمئناً نام این غذا بارهاوبارها به گوشتان خورده است. تاریخچه‌اش به شهر تاریخی و زیبای کرمانشاه بر‌می‌گردد. این غذا در کرمانشاه به حدی پرطرفدار است که قابل بیان نیست! زیرا به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی از دیرباز تاکنون در مناسبت‌های مهم طبخ شده است. علاوه بر کرمانشاه، دنده کباب لر بختیاری هم از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار است. مزه گوشت همراه با ادویه‌ها و رب گوجه دیوانه‌کننده است. اگر شما هم همین عقیده را دارید پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه یکی از معروف‌ترین غذاهای غرب ایران را یاد بگیرید.

طرز تهیه این غذای لذیذ بسیار راحت است، اما در ابتدا باید مشخص کنید که به کدام روش می‌خواهید آن را درست کنید! چند روش برای پخت این غذا وجود دارد که البته هرکدام طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله به شرح دو روش پخت از دنده کباب کرمانشاهی می‌پردازیم.

طرز تهیه دنده کباب ساده کرمانشاهی

طرز تهیه دنده کباب ساده کرمانشاهی

مواد لازم برای تهیه دنده کباب کرمانشاهی  برای 4 نفر عبارتند از:

دنده گوسفند: 1 کیلو

سیر: 1 حبه

پیاز نگینی شده: 1 عدد

رب گوجه: 1/2 قاشق چای‌خوری

روغن زیتون: 3 قاشق سوپ‌خوری

سماق: 2 قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه: 1 قاشق چای‌خوری

ابتدا چربی‌های دنده‌ها را گرفته و پس از شستشو، آنها را به تکه‌های 10 سانتی‌متری برش دهید. حالا باید برای طعم‌دار کردن گوشت اقدام کنید.

در ظرفی جدا، سیر را خرد شده، پیاز نگینی شده، رب گوجه، روغن زیتون و ادویه‌ها را بریزید و به‌خوبی مخلوط کنید. دنده‌های بریده شده را در مواد بغلتانید و زمانی که کاملاً دنده‌ها به مواد آغشته شدند، در ظرف بپوشانید و اجازه دهید دنده‌ها به مدت 12 ساعت استراحت کنند.

این کار به دنده‌ها کمک می‌کند که نرم و مزه‌دار شوند. پس اگر قرار است این غذای خوشمزه را برای ناهارتان میل کنید حتماً از شب قبلش گوشت‌ها را مزه‌دار کنید و در یخچال بگذارید تا خوب مزه‌دار شوند.

حالا نوبت به کباب کردن دنده‌های مزه‌دار شده رسیده است. دست‌به‌کار شوید و منقل یا کباب‌پز را آماده کنید. دقت کنید که حرارتش بسیار ملایم باشد تا گوشت‌ها نسوزند و آرام‌آرام پخته شوند.

گوشت‌ها را به سیخ بکشید؛ در هر سیخ به نسبت اندازه سیخ و منقل‌تان می‌توانید حدود 2 تا 3 دنده قرار دهید. آنها را روی حرارت ملایم قرار داده و کباب کنید و دقت کنید که کباب‌ها به‌خوبی مغز پخت شوند.

پس از کباب شدن دنده‌ها آنها را از سیخ در‌آورید و رویشان سماق بپاشید.

اگر طرفدار کباب هستید، مقاله طرز تهیه کباب کوبیده را از دست ندهید.

طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی

طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی

مواد لازم برای دنده کباب اصیل کرمانشاهی برای 4 نفر عبارتند از:

گوشت دنده گوسفندی: 1 کیلوگرم

رب گوجه‌فرنگی: 4 تا 5 قاشق غذاخوری به مقدار لازم

زعفران دم‌کرده: 4 قاشق غذاخوری

روغن کرمانشاهی: به مقدار لازم

آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری

ادویه نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تکه کردن دنده‌ها در این روش متفاوت از روش قبل است. دنده‌ها را به‌صورت پهن و بلند برش بزنید و به‌صورت هم‌زمان سه عدد سیخ را در دنده فرو کنید.

دقت کنید که دنده‌ها هنگامی که از پهنا بریده می‌شوند سنگین شده و به همین دلیل است که از 3 عدد سیخ استفاده می‌شود. در این مرحله پس از به سیخ کشیدن همه آنها، دنده‌ها را روی تخته گذاشته و با پشت چاقو به حالت ساطوری روی آنها ضربه بزنید. سپس درون یخچال گذاشته و اجازه دهید به مدت 6 ساعت استراحت کنند.

حالا نوبت به سس رسیده؛ تابه‌ای را روی شعله قرار دهید و روغن بریزید تا خوب گرم شود. رب گوجه را در روغن سرخ کنید و مدام تفت دهید تا رنگش عوض شود. حالا نوبت اضافه‌کردن ادویه‌ها، زعفران دم‌کرده و روغن کرمانشاهی است.

به‌هم‌زدن خود ادامه دهید تا سس جا بیفتد. پس از اینکه سس غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید.

منقل یا کباب‌پز را آماده کنید. مراقب باشید تا هنگام منتقل کردن دنده‌ها روی آن شعله ملایم باشد چرا که به‌راحتی و خیلی سریع ممکن است دنده‌ها بسوزند. اگر کباب‌پز یا منقل ندارید، می‌توانید از فر استفاده کنید.

در همان ابتدا با فرچه‌ای مخلوط سس رب گوجه را روی کباب‌ها بریزید و پخش کنید.

دقت کنید که دو طرف دنده‌ها به سس آغشته شود.

پس از پختن کامل دنده‌ها، آنها را بردارید و ادامه سس را روی آنها بریزید. پلو با روغن کرمانشاهی، پیاز، سیر و ترشی می‌تواند دورچینی خوشمزه و زیبا برای سرو این غذا باشد.

اگر مهمان دارید و تمایل دارید علاوه بر دنده کباب کرمانشاهی، غذای دیگری هم درست کنید، به مقاله بهترین غذاهای مجلسی برای مهمانی ایرانی سر بزنید و از میهمانان خود به خوبی پذیرایی کنید.

کلام آخر

این دو روش‌های ساده‌ای برای پخت دنده کباب کرمانشاهی هستند که تهیه  مواد لازم و امکانات آن آسان است. می‌توانید چاشنی‌ها و ادویه‌های موردنیاز را باتوجه ‌به طبع‌تان تغییر دهید و از طعم بی‌نظیر کباب و چاشنی‌های خوشمزه‌اش لذت ببرید.

سؤالات متداول

این غذا را با چه دورچینی می‌توان میل کرد؟

پلو با روغن کرمانشاهی، پیاز، سیر و ترشی می‌تواند دورچینی خوشمزه و زیبا برای سرو این غذا باشد.

علاوه بر منقل و کباب‌پز، این غذا با روش دیگری درست می‌شود؟

این غذا را در فر هم می‌توانید طبخ کنید.

در ایران، دنده کباب چه مناطقی معروف است؟

در ایران علاوه بر کرمانشاه، دنده کباب لر بختیاری هم شهرت دارد.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید