مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

غذای مناسب برای حالت تهوع کودک

غذای مناسب برای حالت تهوع کودک

والدین طاقت دیدن استفراغ کودک خود را ندارند. این اتفاق می‌تواند حسابی آرامش آنها را به‌هم بریزد و نگرانشان کند. در این شرایط آشنایی و شناخت غذای مناسب برای حالت تهوع کودک می‌تواند حال کودک را بهتر کرده و آنها را از نگرانی نجات دهد.

حالت تهوع و استفراغ در کودکان علائم شایعی هستند و باید خودتان را آماده کنید که بهتر این شرایط را مدیریت کنید. شاید دلیل حالت تهوع و استفراغ مسئله مهمی نباشد، اما اگر کودک شما مدت‌زمان زیادی را در این حال سپری کند، با مشکل کم‌آبی جدی و ضعف قوای جسمانی روبه‌رو خواهد شد. بنابراین استراحت کافی همراه با جایگزینی مایعات از دست‌رفته بدن و غذای مناسب برای حالت تهوع کودک اهمیت زیادی دارد. به دلیل اهمیت نقش تغذیه در کاهش علائم حالت تهوع و بهبود استفراغ در کودکان، این مقاله را به بررسی علت حالت تهوع کودکان و تغذیه کودکان بعد از استفراغ اختصاص داده‌ایم.

علت حالت تهوع کودکان

علت حالت تهوع کودکان

حالت تهوع کودکان احساس نیاز به استفراغ کردن محتویات معده تعریف می‌شود. حالت تهوع و استفراغ از علائم شایعی در کودکان هستند و آنها به دلایلی مثل مسمومیت‌های غذایی، گاستروانتریت و رفلاکس معده معمولاً دچار این وضعیت می‌شوند. در این شرایط از دست‌دادن آب بدن زنگ هشداری برای حال کودک است و والدین باید این علائم را جدی بگیرند. دهان خشک، پوست خشک، چشمان گودرفته، خواب‌آلودگی یا سرگیجه، کمبود اشک در زمان گریه‌کردن یا کمبود آب بدن در زمان دفع، همه از نشانه‌های کم‌آبی هستند. در صورت مشاهده این علائم باید علت حالت تهوع کودکان و استفراغ آنها جدید‌تر بررسی شود.

تغذیه کودک برای حالت تهوع

تغذیه کودک برای حالت تهوع

قبل از اینکه بخواهیم درباره تغذیه کودک برای حالت تهوع صحبت کنیم، بهتر است این واقعیت را بپذیرید که این حالت باید درمان طبیعی خود را طی کند. انتخاب غذا‌های مناسب به بهبود وضعیت کودک کمک می‌کند، اما شما باید صبوری کنید تا این وضعیت به حالت نرمال برگردد. نکته حائز اهمیت همان توجه به هیدراته‌ماندن بدن نوزاد یا کودک شما است. شما می‌توانید بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به نوزاد خود شیر بدهید، حتی اگر آنها در حد یک قاشق میل کنند! درباره کودکان نوپا و بچه‌های بزرگ‌تر مسئله کمی آسان‌تر است. شما گزینه‌های بیشتری برای کنترل حالت تهوع آنها در دسترس دارید:

  • بستنی یخی
  • آب گوشت و سبزیجات
  • زنجبیل
  • نوشیدنی‌های الکترولیت بدون قند

علاوه بر تأمین مایعات، باید با غذا‌هایی که هضم راحتی دارند تغذیه کودک را شروع کنید. همه بلافاصله از خواص ماست برای حالت تهوع صحبت می‌کنند. شما می‌توانید با مطالعه مقاله فواید ماست با آنها آشنا شوید، اما غذا‌های مفید دیگری هم برای کاهش حالت تهوع وجود دارد:

  • میوه‌هایی مانند موز و انجیر
  • گوشت بدون چربی و چاشنی اضافه
  • برنج کته یا پوره سیب‌زمینی
  • نان تست، کراکر یا غلات ساده

صحبت‌های زیادی درباره تأثیر مثبت پروبیوتیک‌ها بر بدن انسان در این شرایط وجود دارد، اما تحقیقات جدید تأثیر مثبت این مسئله را در کودکان زیاد نشان نداده‌ است. به‌عبارت‌دیگر، انتظار نداشته باشید مصرف غذا‌های پروبیوتیک برای کودک شما معجزه کند. خواندن مقاله خواص آب برنج و آشنایی با ویژگی‌های آن، به کمک رفع کم‌آبی بدن کودکتان در این شرایط می‌آید.

تغذیه کودکان بعد از استفراغ

تغذیه کودکان بعد از استفراغ

کودک شما بیمار است و استفراغ می‌کند. خبر خوب این است که این حالت در حدود ۶ تا ۲۴ ساعت بعد متوقف می‌شود؛ هرچند این تخمین ساعت، مربوط به دلایل شایع حالت تهوع و استفراغ است و در موارد وخیم‌تر باید به راهکار دیگری بیندیشید.

در این شرایط، بسیاری از والدین می‌خواهند به‌زور به کودکان خود غذا بدهند. اگر در ساعات اولیه، کودک شما میلی به غذاخوردن ندارد، شاید برای او بهتر است که چند ساعتی را دور از غذا بماند. نخوردن غذا برای چند ساعت چیز بدی نیست و اگر به‌زور به کودک خود غذا بدهید، شاهد اتفاقات خوبی نخواهید بود. بهتر است تغذیه او را با مایعات شروع کنید و تا حدود ۸ ساعت از دادن غذا‌های جامد پرهیز کنید.

زمانی که آنها توانستند غذا بخورند، بهتر است تغذیه آنها را با غذا‌هایی مانند موز، سیب، ماست، برنج و نان تست شروع کنید. در اینجا ما چند غذای مناسب برای حالت تهوع کودک و تغذیه کودکان بعد از استفراغ را به شما معرفی می‌کنیم:

کراکر، چوب شور، نان تست

خوردن غذا‌های خشک مانند چوب شور، کراکر، نان تست و غلات، گزینه خوبی در این شرایط هستند. هنوز دقیق مشخص نشده که چرا این غذا‌ها برای کاهش حالت تهوع مناسب هستند، اما چیزی که مشخص است غذا‌های بودار ممکن است حالت تهوع افراد را بیشتر کند. از طرف دیگر، افراد با معده خالی بیشتر احساس تهوع می‌کنند و باید با غذایی که کمتر ایجاد حساسیت می‌کنند، معده را پر کرد. کراکر و سایر غلات غذا‌های آماده و سریعی هستند که نیاز به آماده‌سازی کمی دارند، بوی تند و قوی ندارند و به آرام‌کردن معده خالی کمک می‌کنند.

غذا‌های سرد (ژله، بستنی و بستنی‌های یخی)

معده کودکی که حالت تهوع دارد، غذا‌های سرد را بهتر از غذا‌های گرم تحمل می‌کند. بوی غذا باعث حالت تهوع می‌شود و غذا‌های سردی مانند بستنی یا ژله، بوی کمتری تولید می‌کنند.

آب مرغ

آب مرغ

آب مرغ و سوپ‌های خانگی برای درمان سرماخوردگی و تب بهترین هستند. زمانی که کودک شما حالت تهوع دارد، خوردن سوپ یا آب مرغ برای تقویت دوباره معده گزینه مناسبی است. این غذا‌ها جایگزین خوبی برای تأمین آب از دست ‌رفته بدن هستند و الکترولیت‌های بدن را تأمین می‌کنند. تأمین الکترولیت‌ها در صورت استفراغ و تب بسیار مهم هستند. همچنین شما می‌توانید انواع سبزیجات مختلف را برای تأمین بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی در آب مرغ قرار دهید. وجود این مواد کمک می‌کند تا معده کودک با سرعت بیشتری به حالت اولیه برگردد.

اگر تمایل دارید سوپ مرغ درست کنید، به شما توصیه می‎کنیم که به مقاله طرز تهیه سوپ مرغ مراجعه کنید و به کمک آن، برای کودکان خود سوپ خوشمزه و پرخاصیتی آماده کنید.

غذا‌های نرم و پرانرژی (موز، فرنی، پوره سیب‌زمینی)

وقتی بیمار هستید و حالت تهوع دارید، خوردن مقادیر قابل‌توجهی غذا ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل باید در انتخاب مواد غذایی نهایت توجه را داشته باشید. غذا‌هایی که می‌خورید باید مغذی باشند و انرژی از دست‌رفته بدن را تأمین کنند. موز یک میان‌وعده سالم و پرانرژی است و خوردن آن در زمان مریضی نیز نیاز به تلاش زیادی ندارد. علاوه بر این، موز تأمین‌کننده خوبی برای پتاسیم از دست‌رفته بدن در زمان استفراغ است. غذا‌هایی مثل پوره سیب‌زمینی و فرنی نیز هضم راحتی دارند و معده با خوردن آنها فشار زیادی را تحمل نمی‌کند. طرز تهیه فرنی دستورالعمل پیچیده‌ای ندارد و راحت می‌توانید این غذا را در شرایط لزوم درست کنید.

سس سیب

سس سیب یک انتخاب عالی برای افرادی است که حالت تهوع یا اسهال دارند. اگر با رژیم BRAT یا برات آشنایی داشته باشید یا اسم آن را شنیده باشید، می‌دانید که سس سیب یکی از مواد غذایی تشکیل‌دهنده این رژیم غذایی است. این رژیم غذایی از موز، نان تست، سس سیب و برنج تشکیل شده است و برای کودکانی که ناراحتی معده دارند، مناسب است. سس سیب منبع خوبی از کربوهیدرات است و مصرف آن فشار زیادی به معده وارد نمی‌کند. سس سیب حاوی اسید پکتین است که برای کاهش حالت تهوع مناسب است.

سیب زمینی

برنج، سیب زمینی، نودل

غذا‌های نشاسته‌ای و ساده مانند برنج و سیب‌زمینی انتخاب خوبی برای حالت تهوع هستند. درست‌کردن آنها آسان است، کالری خوبی دارند و مصرف این غذا‌ها معده را آرام می‌کند. غذا‌های بدون طعم و بو، معده را کمتر تحریک می‌کنند و برای مصرف در این شرایط مناسب‌تر هستند. بهتر است این غذا‌ها را پخته‌شده و در نهایت سادگی مصرف کرد تا بهترین تأثیر را روی معده داشته باشد. شما می‌توانید نودل‌ها را به آب مرغ اضافه کنید و یک ترکیب خوشمزه و ساده برای کاهش تهوع بسازید.

کلام آخر

حالت تهوع و استفراغ، علائم شایع بعضی از بیماری‌ها هستند. والدین در این شرایط نگران کودک خود می‌شوند و می‌خواهند بهترین غذا‌ها را برای آنها فراهم کنند، غافل از اینکه همین خوردن غلط می‌تواند حال کودک شما را وخیم‌تر کند. قبل از هر چیز، علائم کم‌آبی را در بدن کودک بررسی کنید و نگذارید بدن بی‌آبی را برای مدت زیادی تحمل کند. در نهایت بهتر است مجموعه‌ای از غذا‌های ساده، سالم، بدون عطر و بو و پرانرژی را برای کودک در نظر بگیرید تا حال او کم‌کم بهبود پیدا کند.

سؤالات متداول

غذای مناسب برای حالت تهوع کودک چیست؟

خوردن غذا‌های ساده و بدون عطر و بو برای کاهش حالت تهوع مناسب هستند. غذا‌هایی مثل موز، فرنی، برنج، ماست، پوره سیب زمینی، بستنی یخی و سس سیب را به کودک خود بدهید.

رژیم غذایی برات شامل چه چیز‌هایی می‌شود؟

این رژیم غذایی برای کاهش حالت تهوع و برای تغذیه بعد از استفراغ مناسب هستند. موز، نان تست، برنج و سس سیب از مواد تشکیل‌دهنده رژیم برات هستند.

غذاهای مناسب تغذیه کودکان بعد از استفراغ کدامند؟

معده کودکان بعد از استفراغ حساس است و بهتر است آرام‌آرام مواد غذایی را مصرف کنند. انواع چوب شور، کراکر، بستنی یخی، موز، فرنی، پوره سیب زمینی برای حالت تهوع کودکان مناسب هستند.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید