مشهد، بلوار سجاد، بهارستان 2، ساختمان بارثاوا، تبرک info@tabarok.ir

آدرس دفتر مرکزی

مشهد ٬ بلوار سجاد ٬ بهارستان ۲ ٬ ساختمان بارثاوا ٬ تبرک

تلفن تماس

۰۵۱۳۷۵۰۱

پست الکترونیک

info@tabarok.ir

جستجو در بلاگ

آخرین مطالب

شبکه های اجتماعی

انواع غذاهای مفید برای معده درد

انواع غذاهای مفید برای معده درد

تقریباً همه افراد حداقل یک‌بار ناراحتی‌های معده را در طول زندگی تجربه کرده‌اند. در این شرایط غذای مفید برای معده درد به شما کمک می‌کند تا با درد و مشکلات جسمی کمتری این شرایط را سپری کنید. علائمی مانند تهوع، سوءهاضمه، استفراغ، نفخ، اسهال یا یبوست می‌تواند ناشی از انواع ناراحتی معده و معده‌درد باشد. معده‌درد می‌تواند عصبی باشد یا بر اساس حساسیت بدن به یک ماده غذایی خاص اتفاق بیفتد. در مواقعی هم با برهم‌خوردن نظم برنامه غذایی یا پرخوری افراد دچار معده درد می‌شوند. اگر به هر دلیل دچار معده درد شده‌اید، آشنایی با چند غذای مفید برای معده درد می‌تواند در این شرایط به کمک شما بیاید. وقتی دچار معده درد هستید بدترین اتفاق این است که غذایی بخورید که حال شما را بدتر کند. به همین دلیل در این مطلب ما در کنار معرفی غذاهای مناسب برای معده درد، بهترین نوشیدنی برای درد معده را به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای مناسب برای معده درد

یک مسمومیت غذایی ساده می‌تواند یک تعطیلات آخر هفته یا سفری را که برای آن مدت‌ها برنامه ریخته‌اید، حسابی به هم بریزد. غذاهای مناسب برای معده درد و نوشیدنی‌هایی که در زیر به شما معرفی می‌کنیم برای تسکین درد معده مناسب هستند.

آبگوشت یا سوپ ساده

آبگوشت یا سوپ ساده

فردی که روز سختی را گذرانده است و معده آن توان زیادی در برابر تحمل مواد غذایی مختلف را ندارد، بهتر است غذا خوردن را با یک کاسه آبگوشت ساده شروع کند. در این شرایط معده می‌تواند کاسه‌ای مخلوط از آب مرغ یا سبزیجات مفید برای بدن را هضم کند. این ترکیبات بدن را در مقابل سموم و پاتوژن مقاوم می‌کنند. علاوه بر این، خوردن یک کاسه سوپ ساده برخلاف سوپ‌های خامه‌ای و غلیظ، آب از دست‌رفته بدن را تأمین می‌کند و آن را هیدراته نگه می‌دارد.

موز

موز راحت هضم می‌شود و بهترین غذای مفید برای معده درد است. خوردن موز مقدار الکترولیت مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند و به دستگاه گوارش کمک می‌کند تا به حالت طبیعی و اولیه خود برگردد. موز یکی از چهار ترکیب رژیم غذایی بارات است و در کنار برنج، تست و سس سیب نقش مهمی در التیام درد‌های معده دارد. همچنین پتاسیم موجود در موز به بدن کمک می‌کند تا در مواقع اسهال و استفراغ توان بازیابی سریع‌تری داشته باشد.

برنج

احتمالاً زیاد شنیده‌اید که خوردن کته با ماست را برای افرادی که معده درد یا شکم درد دارند، پیشنهاد می‌دهند. غذا‌های نشاسته‌ای و کم فیبر مانند برنج سفید می‌توانند به سفت شدن مدفوع و جلوگیری از اسهال‌های ناشی از معده درد کمک کنند. بهتر است در این شرایط از برنج سفید ساده استفاده کنید. چراکه هضم برنج قهوه‌ای سبوس‌دار به‌راحتی هضم برنج سفید یا موز نیست. نشاسته‌های موجود در برنج سفید نیز دیواره داخلی معده را پوشش می‌دهند و به التیام درد‌های معده کمک می‌کنند. علاوه بر این خواص آب برنج نیز به دلیل وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی برای التیام معده درد مناسب است.

سس سیب

سس سیب

هضم سس سیب آسان است و مواد مغذی فراوانی دارد که از داشتن اسهال مکرر جلوگیری می‌کند. پکتین نوعی فیبر است که به‌راحتی در آب حل می‌شود. وجود این ترکیب در سس سیب باعث شده که آن را در دسته غذاهای مفید برای معده درد قرار دهند.

نان تست

مصرف نان تست ساده را به‌جای خوردن نان‌های غلات حجیم شده توصیه می‌کنند. غلات سبوس‌دار برای بدن مفید هستند، اما توصیه می‌شود در زمان معده درد از نان تست استفاده کنید. نان تست هضم سریعی دارد و نیاز به ترشحات اسیدی فراوان برای هضم آن نیست. همین عامل باعث می‌شود تا فشار کمتری به معده شما وارد شود.

زنجبیل

مصرف دمنوش زنجبیل یا پودر آن به تسکین درد‌های معده کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان زنجبیل آرام‌آرام التهابات معده را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا درد کمتری را تحمل کنید. علاوه بر این، دمنوش زنجبیل به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و با نوشیدن آن فشار کمتری به دستگاه گوارش وارد می‌شود.

اگر سوزش معده دارید و نمی‌دانید برای بهبود آن چه غذاهایی مناسب است، مقاله غذاهای مناسب برای سوزش معده را مطالعه کنید.

سیب زمینی آب‌پز

مصرف نشاسته ملایمی که در برنج سفید، نان تست و سیب زمینی آب‌پز وجود دارد به کاهش التهابات و درد معده کمک زیادی می‌کند. در این مواقع بهتر است سیب زمینی را ساده و بدون افزودنی‌های اضافی مصرف کنید. استفاده از ادویه‌جات نامناسب التهاب معده شما را بیشتر می‌کند. سیب‌زمینی مانند موز پتاسیم زیادی دارد و بهترین راه حال برای آرام‌کردن یک معده آشفته و بدحال است.

کراکر نمکی

کراکر نمکی

در زمان معده درد بهتر است به دنبال غذا‌هایی باشید که هضم راحتی دارند. کراکر نمکی نیز هضم آسانی دارد و نیاز نیست برای خوردن آن به معده شما فشار زیادی وارد شود. معمولاً مصرف این کراکر‌ها را به زنان بارداری که دچار تهوع صبحگاهی نیز هستند پیشنهاد می‌دهند.

اگر پرخوری کردید و احساس می‌کنید دچار مشکل گوارشی شدید، احتمالا رودل کردید و برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید. زمانی‌که مطمئن شدید رودل کردید، به مقاله غذاهای مناسب رودل سر بزنید و این غذاها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

دمنوش بابونه

نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه بهترین نوشیدنی برای درد معده است. هر زمان که احساس ناخوشایندی در معده خود دارید، خودتان را به نوشیدن دمنوش بابونه مهمان کنید. بلافاصله پس از نوشیدن بابونه متوجه خواهید شد که درد معده و التهابات آن کم کم آرام می‌گیرد.

غذاهای مضر برای معده درد

معمولاً افراد به دنبال غذا‌هایی می‌گردند که مناسب حال آنها باشد، اما باید بدانید دانستن غذا‌هایی که مناسب حال شما نیست به‌اندازه شناخت غذاهای مفید برای معده درد اهمیت دارد. در زیر به‌صورت تیتروار به شما نباید‌های غذایی معده درد را می‌گوییم.

  • لبنیات: هضم شیر، پنیر و بستنی به دلیل چربی زیادی که دارند به معده فشار وارد می‌کند.
  • غذا‌های سرخ‌شده: این غذا‌ها چربی زیادی دارند و هضم آنها کار معده را سخت می‌کند.
  • غذا‌های تند و فلفلی: مصرف فلفل زیاد می‌تواند حسابی اوضاع معده را به‌هم بریزد.
  • میوه‌ها و سبزیجات خام: فیبر موجود در آنها در زمان معده درد آزاردهنده است و بهتر است از سبزیجات پخته استفاده کنید.

در شرایطی که فرد به معده درد دچار شده است، باید هر کاری از دستش بر می‌آید انجام دهد تا فشار کمتری به معده وارد شود. بنابراین برای مدت کوتاهی هم که شده دور غذا‌های چرب و پرادویه را خط بکشید و به معده خود استراحت دهید.

کلام آخر

باتوجه ‌به افزایش مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده و اضطرابی که افراد در زندگی روزمره احساس می‌کنند، درد‌های معده بیماری‌های شایع و همه‌گیری هستند. از طرف دیگر، نقش تغذیه مناسب را در هر شرایطی نمی‌توان نادیده گرفت. اگر دچار معده درد هستید یا هر یک از اطرافیانتان گاه‌‌و‌بی‌گاه از این درد شکایت دارند، بهتر است چندین غذای مفید برای معده را در برنامه غذایی خود قرار دهید. صبح خود را با نوشیدن یک فنجان بابونه و خوردن چند عدد کراکر نمکی شروع کنید یا برای میان‌وعده یک عدد موز بخورید. رعایت این تغذیه التهابات و درد معده را کاهش می‌دهد.

سؤالات متداول:

غذای مفید برای معده درد چیست؟

غذا‌هایی که قابلیت هضم سریعی دارد و کمترین فشار را به معده وارد می‌کنند، در دسته غذای مفید برای معده درد قرار می‌گیرند. برنج سفید، موز، نان تست، کراکر نمکی، سس سیب، دمنوش بابونه، آبگوشت و سیب زمینی آب‌پز از انواع این غذا‌ها هستند.

مزیت موز برای معده چیست؟

موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم موجود در موز به معده کمک می‌کند تا بدن توانایی بازیابی انرژی سریع‌تری داشته باشد. علاوه بر این هضم موز بسیار آسان است و مصرف آن الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدن را جایگزین می‌کند.

رژیم بارات چیست؟

ترکیبی از چهار ماده غذایی موز، برنج، نان تست و سس سیب این رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند. رژیم بارات هضم راحتی دارد و فشار کمی به معده وارد می‌کند.

انتشار دهید:

یک نظر بنویسید